Hvordan går det egentlig med TV-bransjen? Storsalen i Grieghallen i Bergen var stappfull under Nordiske Mediedager torsdag, for det tradisjonelle «TV-toppmøtet» med alle bransjens storkanoner til stede.
TV har vært spådd døden i mange år, men både konsumet og de kommersielle kanalene lever i beste velgående. Dog med en del fallende kurver på lineær TV blant unge.
Og det kommer nok noen vinterdager framover, også, konstaterte flere av sjefene.
Hvor kult skal NRK være?
Og så må de attpåtil konkurrere med en sterk, lisensfinansiert allmennkringkaster.
- Det er bare fem millioner mennesker i Norge. Det er et begrenset antall mennesker å tjene penger på når det gjelder kommersiell TV. Og når NRK da tar mye av denne plassen, «fortrenger» de oss, sa MTG-sjef Morten Micalsen.
- Jeg mener at vi ikke fortrenger hverandre, men vi befrukter hverandre. Ja, ikke sånn bokstavelig talt da, sa Eriksen muntert.
Flere av de kommersielle kanalsjefene gjentok formuleringer og anklager om at NRK nærmet seg de kommersielle kanalene i form, innhold og underholdning. NRK-sjefen måtte nok en gang forsvare at han måtte få lov å være kul:
- Hvis vi bare skal være viktig, får vi ikke en relasjon til det unge og brede publikum. Og da får vi dem heller ikke til å se på oss når vi ønsker å være viktig, for eksempel når det er valg. Da må vi også ha noe som er moro for unge, sa han.
Ikke lei debatten
- Er du lei av debatten rundt NRK?, spurte debattleder, P4-sjef Trygve Rønningen.
- Nei, svarte NRK-sjefen.
- Men du vil fjerne Kringkastingsrådet?
- Det er ikke det jeg har sagt.
- Men det er det du mener?
- Ja, det kan du godt si..., sa Eriksen, til munter stemning. Før han fortsatte:
- Det er vanskelig i 2015 å si at det er Stortinget og regjeringen som skal utnevne hvem som skal vurdere vårt innhold. Vi trenger en arena å diskutere NRK, men når debatten kommer opp er det riktig å diskutere det.
- Og så - når det blir sånn sjallabais som det ble med Skavlan i sist møte, da får jeg masse brev og folk blir forvirret. Det kan svekke den felles klageordningen og det etiske arbeidet PFU gjør for alle norske medier, mente Eriksen.
VG (TV) tjener ikke nok
På «toppmøtet» ble det diskusjon om alt fra Harald Strømmes middagsvaner, vinterrettigheter, fotballrettigheter og strømmetjenester. Og om hvordan den norske TV-bransjen kanskje sov i timen før Netflix kom på banen.
- Vi klarte ikke å få til noen gode løsninger i Norge. Og så hadde plutselig Netflix en halv million abonnenter, konstaterte TV 2-sjef Olav Sandnes.
VG-sjef Torry Pedersen var plutselig på plass i toppmøtet, nå som han er blitt redaktør også for en lineær kanal. TV-satsingen sett under ett er ikke særlig lønnsom, men han har ingen planer om å gi den opp ennå.
- Vi trodde vi skulle få litt drahjelp av den lineære, og fortsetter med det til vi får en posisjon vi er fornøyd med. Så må vi huske at nyhetskanaler i andre land ikke har veldig sterke posisjoner. Det er bare TV 2 Nyhetskanalen som i Norge har fått en veldig sterk posisjon, sa Pedersen.
Men om den lineære kanalen ikke er så populær, ser veldig mange TV fra VG på nett og mobil. Problemet er bare - at det ikke lønner seg.
- Vi får ikke økonomi tilsvarende den trafikken vi skaper. Og det blir jobben vår framover.
- Hvor mange jobber med TV nå?
- Rundt 60 mennesker, og jeg tror i hvert fall ikke vi skal bli noe særlig mer før vi får dette til å gå rundt, sa VG-sjefen.
Samtidig er han enn så lenge ikke særlig bekymret:
- Mediehuset VG hadde et overskudd på over 300 millioner kroner i fjor, så det går fortsatt bra med oss.