- Navn: Sondre Gravir
- Alder: 37
- Stilling: Administrerende direktør i FINN
Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer».
Dagens gjest Sondre Gravir ble utfordret av Olav T. Sandnes. Les alle Mediesommer-pratene her!
Først tre spørsmål til deg:
To fra Olav T. Sandnes først:
Hva er den viktigste teknologiutviklingen mener du norske medier må være oppmerksomme på?
- Det viktigste er at norske mediehus erkjenner at teknologi er kjernen i det man driver med. Fortsatt snakker mange i mediebransjen om at et mediehus har to kjerneområder – innhold, altså journalistikken og salg – både mot leser- og annonsemarkedet.
- Teknologi er for mange en fyr på IT helpdesken. Er man der i dag, er slaget tapt. Teknologi er kjernen i all virksomhet i et mediehus i dag – teknologien gjør innholdet og historiefortellingen bedre og mer relevant for leseren.
- For ikke å snakke om på annonsesiden, her forandrer teknologien spillereglene totalt om dagen. Den erkjennelsen har nok kommet litt sent for mange i bransjen.
Hvor viktig er samspillet med medier for Finn.no i 2015?
- Samspillet med medier er viktig for FINN. Selv om FINN i Schibsted er organisert i SCM (Schibsted Classified Media), hvor all rubrikkvirksomheten i Schibsted er organisert, samarbeider vi tett med de andre Schibsted mediehusene i Norge.
- Nesten alle nordmenn bruker FINN eller besøker et av Schibsteds mediehus jevnlig, og det gjør at vi gjennom å samarbeide kan lage bedre produkter for brukerne og annonsørene våre. For FINN kan vi for eksempel lage spennende distribusjonsprodukter hvor vi viser relevante jobb- eller boligannonser til unike brukere på tvers av Schibsted sine siter i Norge.
- Vi må gjøre mer av det fremover – vi må komme ut til brukerne med relevant innhold i større grad enn før, hvor brukerne kom til oss og selv fant frem til innholdet gjennom bruk av søk og filtrering. Denne jobben kan teknologien løse for oss nå gjennom innsikten vi har om brukerne våre.
Ett fra Medier24: Du har stadig klatret i Schibsted-systemet. Er Finn siste stopp - hvor høyt sikter du?
- Haha, av alle ting man skal bruke tid på å tenke på her i livet er det heldigvis noe jeg ikke ofrer en tanke. FINN er nok ikke siste stopp, klamrer jeg meg fast her i alt for mange år finner nok styret frem hammeren og kakker meg i hodet.
- Men akkurat nå, og forhåpentligvis i noen år fremover får jeg lov til å være en del av den fantastiske FINN gjengen. Jeg tror det klokeste man kan gjøre for jobblivet sitt er å sørge for å ha en jobb hvor man har det vanvittig gøy og dermed gjør det beste man kan der og da. Da vil det som regel også komme nye muligheter etterhvert, ofte tilfeldig og når man minst venter det.
Ni kjappe sommerspørsmål:
Hvor og hvordan tilbringes sommeren?
- Først må jeg bare si at ferie er så vanvittig deilig. Denne uken er det oppstart etter ferien, og jeg merker at det har vært skikkelig bra med noen ukers avkobling. Jeg er veldig glad i Norge om sommeren, skjærgården i Tønsberg, båt, familie og venner, sene sommerkvelder – det er ferie for meg. Denne sommeren fikk vi også inn en Toscana tur med noen familievenner i begynnelsen av ferien – det ga virkelig mersmak.
Hvilken responstid har du på e-post i ferien?
- Tja, vil jo helst si at den er veldig lang… Men sannheten er nok at den sjekkes noen ganger om dagen. Det meste kan heldigvis skyves på, men jeg liker å følge litt med, særlig på hva som er status for brukerne og kundene våre. De skal ikke merke at mange er på ferie.
Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?
- Lange frokoster med familien er skikkelig ferie. Og da er eAvisen til Aftenposten og DN på ipadden selvfølgelig med, sammen med VG. Merker at det er første sommer hvor jeg har tenkt at jeg like godt kan la vær og omadressere avisene – de digitale produktene er rett og slett bedre. Og med noen bra stories på Snap fra bryggekanten så er vi der.
Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?
- Vet du hva, jeg prøver å koble helt ut. Tror det er viktig. Når man ferierer i Norge er det bra å tenke mer på badetempen noen dager enn på jobben. Men det jeg grunner litt på er hva vi skal prioritere høyest det neste halve året, eller året. Vi har så mye vi vil gjøre i FINN, vi har så mange kule produktideer vi vil lansere – det vanskelige da er prioriteringen av disse. Og ikke minst hvordan vi kan jobbe sammen med de andre internasjonale kollegaene våre i SCM for å få til mest mulig med den samlede utviklingskraften vi har
Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?
- Journalistikken, eller relevant innhold fortalt på en god måte – vil alltid overleve. Men hvor leserne får de gode historiene fra forandrer seg. Det er ikke lenger nasjonale distribusjonsmonopol. Evner man å bruke de mulighetene teknologi og innsikt om leserne gir, og kombinere dette med fortsatt god historiefortelling, vil norske medier leve godt i mange mange år fremover. Her er jo ikke jeg objektiv i det hele tatt, men noen av grunnen til at jeg har vært en god del år og trives i Schibsted-systemet er den grunnleggende kraften vi har i å alltid utfordre status quo. Alltid søke nye løsninger. Utforske ny teknologi. Denne nysgjerrigheten, kombinert med å faktisk ha finansiell kraft til å investere i utvikling, er grunnleggende.
Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?
- Ja. Enkelt og greit. Det er for få utviklere i norsk mediebransje, det er for lite teknologisk kompetanse hos ledere i norsk mediebransje. Om man ikke har erkjent dette allerede så tror jeg det nesten er for sent…
Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?
- Jeg kan ikke nok om det, men jeg tror ikke på tvang. La lytterne få mange muligheter og la de styre utviklingen. Selv bruker jeg nettradio, og satser på at FM-radioen i bilen funker om noen år også
Når kjøpte du en papiravis sist?
- Forrige lørdag. Men da var det lenge siden sist... eAvis og pluss-appene til Aftenposten, VG og DN er gode erstatninger
Har du brukt Popcorn Time?
- Nei. Har ikke behovet, så lenge det finnes gode alternativ på både apple TVen og mobilen. Jeg er så glad i film og gode serier at jeg unner produsentene og filmstudioene alle de pengene de kan få, så de fortsatt kan gi oss gode opplevelser fremover.
- Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?
- Da foreslår jeg Paal Furre i Aegis. Mediene, reklame- og mediebyråene jobber alle med å bidra til at annonsørene får mest mulig effekt ut av sine investeringer i reklame og annonsering. Paal har vært i bransjen lenge, kjenner kundene godt og er en interessant fyr å lytte til. Og vi kan spørre han:
Mange snakker om at annonsørene har gått fra å være mediesentriske til å være målgruppesentriske – betyr ikke miljøet annonsene vises i noe lenger?
Tror du norske medier har mulighet til å fortsatt bevare sin posisjon fremover, gitt konkurransen fra internasjonale aktører?