Stilling: Nordisk sjef og CEO Norge i byråkonsernet Dentsu Aegis Network (Carat, Vizeum, iProspect, Isobar, psLive, Amnet). 750 ansatte i Norden, hvorav 200 i Norge.
Mange snakker om at annonsørene har gått fra å være mediesentriske til å være målgruppesentriske – betyr ikke miljøet annonsene vises i noe lenger?
- Virksomheter er først og fremst resultatorienterte, og vi ser ofte og tydelig at mediemiljøet har en betydelig effekt på resultatet av innsatsen. Aller viktigst er uansett virksomhetens konkurransekraft i viktige kategorier og i de utvalgte målgrupper i deres markeder. Dernest valg av kommunikasjons og mediestrategi.
- Innen en og samme markedsøringsstrategi er det oftest muligheter for å velge mellom eller kombinere bedriftenes egne medier med kjøpte plasseringer (reklame) samt aktiviteter som gir fortjent omtale eller vareprat. Moderne marketing handler ikke om enten eller – men både og.
Tror du norske medier har mulighet til å fortsatt bevare sin posisjon fremover gitt konkurransen fra internasjonale aktører?
- Hvis «fremover» er en tidshorisont på 3-5 år, er jeg ikke så pessimistisk som på noe lengre sikt. Jeg vil hevde alt avhenger av at ledelsene i de norske medievirksomhetene har de rette hodene til å utvikle sine virksomhetene i dette ekstremt krevende konkurransebildet.
- Og med de rette hodene mener jeg både visjonære, digitale, teknologiske, strategiske og økonomiske folk som forstår drivkreftene for de endringene opplever nå – og de vi står foran – og hvilke konsekvenser dette kan gi. Om de har det, vet jeg ikke. Jeg håper det for våre alles vegne.
Ett fra Medier24:
Medievirkeligheten endrer seg, også situasjonen for byråene. Hva må mediebyråene og reklamebyråene gjøre for å overleve i en fragmentert digital virkelighet?
- At medievirkeligheten endrer seg er viktig, men mindre sentralt enn at forbrukeradferden endrer seg slik vi har forutsett og er vitne til nå. Derfor er analysekompetansen blitt enda viktigere og de strategiske rådene har blitt mer forretninsmessige. Alle byråers kompetansemiks har endret seg betydelig siste 10 år – og særlig de siste fem. Det er langt flere spesialister nå grunnet det store antalle virkemidler som finnes i moderne marketing.
- Alt fra prestasjonsbasert digital, programmatiske mediekjøp, innholdsmarkedsføring, joint marketing, etc krever ekspertise som må kunne samspille med andre spesialister for å levere på integrerte planer og løsninger. Kundeansvarlige som ikke behersker moderne marketing, med klassiske og digitale virkemidler i både egne, kjøpte og fortjente medier finner seg andre jobber. Det har aldri i mine 20 år i byråbransjen vært så krevende og så spennende som nå. Utrolig moro å jobbe med så mange ulike spesialister som brenner for å skape resultater for sine oppdragsgivere.
Ni faste sommerspørsmål:
Hvor og hvordan tilbringes sommeren?
- Sommeren er aller best med familie og venner. Vi bor i Drøbak (og det er som å ha litt ferie hele året) men selve sommerferien brukes litt i Gudbrandsdalen, mest i Palma og litt i Tigerstaden. Uka med Øyafestivalen er en perfekt overgang fra ferie til jobb :-)
- Jeg slapper nok best av med min vakre viv - og strandliv med barna og lange deilige luncher – men trenger også alenetid som jeg bruker på litteratur, sykling i naturen og musikk.
Hvilken responstid har du på e-post i ferien?
- Jeg synes ikke det er noe poeng å ta fri fra slikt så lenge jeg ikke jobber. Ferie handler om å ta fri fra jobben, ikke om å legge bort nyttige og morsomme verktøy. Når det er sagt; jeg leser mail noen ganger i uken. Er det viktig nok, får jeg en SMS om det haster.
Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?
- Nyheter sjekker jeg hver morgen på nettet, og så kommer det enkeltsaker via facebook, twitter, etc. Kanskje en time daglig.
- Jeg har ikke sett på TV på tre uker, hvis det ikke regnes når vi har sett DVD eller Netflix med familien. Min skjermtid har alt i alt vært under 20 timer på 3 uker ferie.
Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?
- Jeg bruker mye tid på to temaer: Det ene er å fundere på alle scenarier for oss og våre kunder som skapes av et digitalisert og globalisert nærings- og arbeidsliv der behovet for balansere faste ansatte versus on demand leveranser fra kvalitetssikrede underleverandører og partnere i nettverksmodeller.
- Og: Å tenke på hva som er vanskeligst i moderne marketing. Mye tyder på at det ikke er produkt, pris eller promotion (hvis vi skal forenkle med de gamle p-ene) men at det er tilgjengelighet og distribusjon. Tenk hvor knapp faktor det er. Det ligger mye konkurransekraft i det. Alt fra bedrifters synlighet i Google, til mediers distribusjon i Facebook, til overnattingtilbud i AirBnB eller målgrupper i digitale trading desker.
Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?
- Jeg håper regulerende myndigheter og andre premissleverandører har gode diskusjoner om hva slags samfunnsoppdrag (utvalgte) fremtidige medievirksomheter skal ha – og hvilke rammebetingelser som kreves for at det skal være bærekraftig.
- Dersom (utvalgte) medier skal ha et «fornyet» samfunnsoppdrag, tenker jeg det er smart å skille dem på et eller flere vis fra dem som bare driver medier for å drive underholningsvirksomhet og / eller bygge markedsføringsplattformer (noe de aller fleste tross alt gjør). Sistnevnte får klare seg seg uten pressstøtte. Førstnevnte bør få en bærekraftig plattform, men om pressetøtte er det rett virkemiddelet, vet jeg ikke.
Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?
- Ja, jeg tenker at det eneste som er helt sikkert, er at teknologi vil være en stadig viktigere del av resten av vårt liv. At alle som vokser opp får et aktivt forhold til teknologi og en realkompetanse i digitale platformer ser jeg som en selvfølge – både som læringsplattformer – men ikke minst for å utvikle sin egen kreativitet og/eller realisere sine eller andres ideer.
Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?
-
- DAB versus FM-debatten minner meg om noe fra fortiden, da mange brukte mye tid på å diskutere videoformatene VHS mot Video2000. Jeg en musikkmann og veldig glad i musikkprogrammer på alle typer plattformer. Hører nok mest radio i apper eller på web – unntatt i bil. Også er det Spotify og iTunes. Jeg hadde en DAB hjemme, men den solgte jeg fordi den aldri var i bruk.
Når kjøpte du en papiravis sist?
- Jeg kjøper stadig spesial-aviser som DN lørdag eller The Guardian. Og så har jeg selvsagt Amta (papir og digitalt) jeg som bor i Drøbak. Alt annet – og det er ikke lite – er digitalt.
Har du brukt Popcorn Time?
- Nei, jeg liker ikke snyltingen.
Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?
- Global markedsdirektør i Norwegian: Stine Steffensen Børke. Jeg vil spørre henne:
Hvordan er det å drive et internasjonalt viksomhet og bygge en global merkevare ut fra norge?
På hvilken måte blir marketing en mer og mer sentral del av moderne virksomheters ledelse?