Wikipedia definerer et omdømme som vurderingen av andre og egen evne til å dømme, og ha dømmekraft.
Begrepet er mye brukt av PR- og kommunikasjonsbransjen, og bransjen er ofte uenige med hverandre om hva et omdømme er, og om det egentlig er viktig.
Samtidig er den samme bransjen ofte enige om at det å ivareta en organisasjons omdømme gjennom strategisk kommunikasjon, en av de fremste oppgavene.
Med internett og sosiale medier har kommunikasjon mer enn noen gang blitt åpent og transparent, og i så måte blir det kanskje enda viktigere – og vanskeligere å jobbe med eget omdømme – om man ikke inkluderer sosiale medier inn i den strategiske kommunikasjonen.
Til å diskutere makt, innflytelse og omdømme har vi fått besøk av kommunikasjonsrådgiver, forfatter, blogger, foredragsholder og ekspert på nettopp omdømme – Nils Apeland.
Nils er selvstendig næringsdrivende og eier av kommunikasjonsbyrået Bedre Kommunikasjon.
Han er assosiert partner i First House, og underviser i PR-fag på Høyskolen Kristiania. Under Gullkorn 2007 ble Nils tildelt Årets hederspris av bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere.
Hvordan tenker selskaper som DNB, NetCom, IKEA, Stormberg, Rema 1000, Ringnes, Volkswagen og andre selskaper om omdømmebygging, og viktigheten av å ha et godt omdømme? Det får du lære mer om i denne episoden av #MediaPuls!
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/243927354" params="color=ff5500" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker fra ukens episode:
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.