Patrick Mulford er kreativ direktør i amerikanske TheAudience, et av verdens største utgivere av sosialt og digitalt innhold for merkevarer og artister.
Mulford er også en av internettverdens mest populære foredragsholdere, ikke minst fra den store SXSW-messene.
Torsdag var han første foredragsholder på Mediekonferansen på Norefjell, og der gikk han gjennom det han mener er fire grunner til at mennesker faktisk bruker sosiale medier.
Som slutt også handler om hva merkevarer og bedrifter kan lære av mennesker.
1: Kommunikasjon
Og den første er ganske åpenbar: Vi bruker sosiale medier til å kommunisere med hverandre.
Men det er ikke det Mulford snakker mest om. Da er han mer opptatt av hva mediene betyr for oss.
For å definere deg selv og din sosiale identitet
Mennesker tror vi er forskjellige og unike, men vi er samtidig avhengig av å identifisere oss med andre. Det har vi vært siden steinaldermannen tegnet i fjellveggen for mange tusen år siden. Siden fikk vi soveromsveggen for å henge bilder av fotballag, popstjerner og ungpikedrømmer på.
Nå har vi fått andre vegger:
- Sosiale medier er blitt den nye soveromsveggen. Her legger vi ut det som identifiserer oss. Alt som betyr noe for oss, plasserer vi der, sier Mulford.
Og han peker på hvordan dette styrer hva vi engasjerer oss: En passiv, automatisk side for Apple på Facebookhar ni millioner likere, uten at det er postet noe som helst der. (Altså ikke den offisielle Apple-siden). Til sammenligning har Microsoftbare 7 millioner på sin offisielle Facebook-side, med heller lite engasjement fra brukerne.
- Samtidig har Vin Diesel 95 millioner likerepå sin Facebook-side. Og hva er det som skaper mest engasjement? Det er når han deler bilder av av seg selv og hunden sin, mener Mulford.
For å dele våre beste øyeblikk
Sosiale medier er blitt en rullende historie av våre liv, mener Patrick Mulford. Det er der vi deler våre beste øyeblikk, glansbildene og det ene perfekte av 20 forskjellige selfies vi prøvde å ta.
Og da håper vi alltid på tilbakemelding:
- Et hvert menneske trenger noen klemmer daglig. I dag får vi klemmer på Facebook. En likes er som en «virtual hug».
For å dele verdier og uttrykke hva vi mener
Den fjerde måten vi bruker sosiale medier på er å uttrykke verdier og følelser vi «deler» med venner og kjente. Enten noe vi lager selv, eller noe andre har laget - det sistnevnte er alltid tryggere.
- Som når vi deler en av mange millioner «memes» som er laget. Da vet vi at det fungerer og at det vil bli likt og akseptert, sier Mulford.
Og hva kan du lære av dette?
Som en bedrift eller merkevare kan du lære av dette, mener Mulford. Eller rettere sagt: Du må lære av det, hvis du skal lykkes i sosiale medier.
- Fordi de sterkeste merkevarene og bedriftene på Facebook står for mer enn bare et produkt - de representerer en følelse, en stemning eller en verdi, sier Mulford.
...hva med verden?
Og i en verden der troll, konflikter og diskusjoner tar mye plass, mener likevel Patrick Mulford at det er håp for verden. Han tror at sosiale medier vil være positivt for «verden».
- Sosiale medier vil gjøre oss til sterkere, globale innbyggere. Det første internett gjorde var at det ga oss mulighet til å handle ting fra hele verden. Nå vil det gjøre det samme for verdier, mennesker og «menneskeheten».
- For er det en verdi vi deler mer enn noe annet på Facebook, så er det godhet. Det ser vi bare i de store krisene som stadig preger verden, mener Mulford.
LES MER om temaet fra Mulfords kommentar om samme tema på LinkedIn.