Hvem er Medie-Norges 50 mektigste? Her er vår 2015-liste

SØNDAGSPOSTEN: De som bestemmer over pengene, topper listen. Men makten over ordene og bildene gir definisjonsmakt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medie-Norges mektigste kan få ting til å skje i kraft av posisjonen som toppledere i de tunge medieinstitusjonene. De rekrutterer, budsjetterer, organiserer, strukturerer, rasjonaliserer, investerer, posisjonerer, programmerer, finansierer, allokerer.

Den kalkulerende mediemakten sitter øverst i hierarkiet i de største konsernene.

Bård Borch Michalsen: 

Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og er i dag førstelektor i organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Harstad.

Den redigerende mediemakten gir overordnet myndighet til å bestemme dagsordenen og til å styre ordet, så redaktørene har fortsatt innflytelse. Og hvis redaktøren også er direktør, konsentreres makten.

Men i redaksjonene må redaktørene dele makten over sjelene til kommentatorene, som på sin side må konkurrere med de sterkeste bloggerne.

Flere medienyheter? Følg oss på Facebook:

Medier24.com

Skjønt de trenger ikke alltid konkurrere. Harald Stanghelle har et annet publikum og en annen fanskare enn Sophie Elise.

Hvilke kommentatorer som påvirker mest, avhenger av mediets størrelse og gjennomslagskraft, men også av kraften i ordene.

Det er ikke lett å sammenligne kålrabi og karri, men her er et forsøk. Medier24s rangering over de mektigste i Medie-Norge:

  1. Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted

Schibsted-sjefen er ikke mulig å komme forbi. Han leder landets største og fremste private mediekonsern og har slik vesentlig innflytelse blant annet over landets største aviser og nettsteder.

  1. Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef NRK

Rikskringkastingen er nasjonens største og viktigste medievirksomhet. Sjefens personlige handlingsrom er noe mindre enn i private konserner, men Eriksen håndterer denne makten med kløkt og strategi.

  1. Didrik Munch, administrerende direktør i Schibsted Norge og styregrossist

Selv om Ryssdal er øverste sjef i Schibsted, står Munch for mye av den «utøvende eiermakten» i Norge. Han er styreleder i alle Schibsteds store mediehus, og har også en rekke andre styreverv både i og utenfor mediebransjen, ikke minst som leder av Mediebedriftenes Landsforening.

  1. Torry Pedersen, adm.dir. og sjefredaktør i VG

Bestemmer over både ordene og pengene. Engasjert og eksentrisk leder som er tydelig utad og ikke er redd for å være kontroversiell.

  1. Are Stokstad, konsernsjef i Amedia

Leder landets største samling av lokalaviser (som tidligere tilhørte A-pressen eller Edda Media). Setter kurs og strategi for 66 aviser, som til sammen dekker store deler av landet.

  1. AS

Det danskeide konsernet (tidligere Hjemmet Mortensen) er mindre kjent enn merkevarene sine. Men med over 100 titler og 1,5 milliard i omsetning har Egmont en betydelig posisjon, nå også digitalt. Egmont har gått foran i omorganisering av bransjen i 2015.

  1. Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media

Sjef for «annerledeskonsernet» nord for Dovre, som i 2015 leverer gode tall. Rykker forbi Stokstad dersom Polaris kjøper Amedia, og det har Koch inderlig lyst til.

  1. styreformann i Schibsted ASA og styreleder for Stiftelsen Tinius - som gjennom Blommenholm Industrier AS har negativ kontroll i Schibsted-konsernet

Representerer eiermakten i Norges største mediekonsern. Utøver lite makt, men besitter mye.

  1. Olav T. Sandnes, adm.dir. og sjefredaktør i TV2

Sandnes selv er relativ fersk i TV 2 (ett år), men posisjonen er særdeles viktig. Leder Norges kommersielle allmennkringkaster gjennom en digital transformasjon, konkurranse med TVNorge - og ikke minst fronter i kampen for ny avtale med staten.

  1. Espen Egil Hansen, sjefredaktør og direktør i Aftenposten

Tidligere VG Nett-sjef som gikk til Aftenposten for to år siden. Norges desidert største abonnementsavis, men har fortsatt en vei å gå digitalt. Blir trolig Norges siste og en dag eneste dagsavis på papir?

Sophie Elise, blogger.

  1. Sophie Elise Isachsen

Norges største blogger og en viktig «influencer». Har solid tak på unge damer, og har det siste året tatt steg i en mer seriøs retning. Representerer en utvikling som den tradisjonelle mediebransjen, med få unntak, fortsatt ikke har sett. Setter også dagsorden gjennom de tradisjonelle kanalene.

  1. Hans Jacob Carstensen, Egmont

Eneste utlending på listen. Danske Carstensen er styreleder i Egmont Publishing og TV2.

  1. Ellen Arnstad, forlagsredaktør i Aller Media og sjefredaktør for Se og Hør

Erfaren mediekvinne og stadig mer sentral i Aller-konsernet. Skal lede Se og Hør gjennom en transformasjon som nærmer seg med stormskritt.

  1. Linda Hofstad Helleland, kulturminister

Makten handler primært om økonomiske rammebetingelser som moms, pressestøtte og finansiering av NRK. Fersk i gamet.

  1. Sondre Gravir, FINN-direktør og snart europeisk rubrikksjef i Schibsted

Tidligere avisdirektør og «wonderboy» i Schibsted-systemet. Får stadig mer makt i den stadig viktigere delen av konsernet.

  1. Rune Paulseth, Country Manager for Facebook i Norge

Lite synlig personlig, men representerer en av mediebransjens viktigste aktører og plattformer.

  1. Harald Strømme, sjefredaktør og direktør i Discovery / TVNorge

Med sportsrettigheter og smarte samarbeid har Discovery tatt sjumilssteg. Strømme nærmer seg topp 10 med stor fart.

  1. Harald Stanghelle, redaktør i Aftenposten

Og stamgjest hos NRK, senest som ekspert på Woody Allens jazzinteresse. Det sistnevnte kan tyde på at Stanghelles autodidakte kompetanse er altomfattende (eller at NRK mangler fantasi). Lyttes til av godt voksne menn og av enda eldre kvinner.

  1. John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet

Har fortsatt et visst tak på en stamme av raddiser som nærmer seg AFP og / eller kirkegården.

  1. Birger Magnus, styreleder i NRK

Styreleder i NRK, kanskje mer en forvalterrolle enn maktposisjon, men som likefullt er viktig.

  1. Marie Simonsen, kommentator hos Dagbladet

Trykkes til brystet av alle norske kvinner til venstre for politikkens midtpunkt

  1. Alexandra Beverfjord, nyhetsdirektør hos NRK

Mediebransjens «wonderwoman» som har vært aktuell for de fleste toppjobber, skal vi tro ryktene. Både omstridt og hyllet internt - får jobben med å rigge (og skalere) NRKs nyhetsproduksjon for framtida.

  1. Caroline Berg Eriksen, fotballfrue og blogger

Blant landets største bloggere og "influencere", og den som kanskje når best fram «utenfor» egen blogg. Litt eldre målgruppe enn Sophie Elise.

  1. Amund Djuve, sjefredaktør og adm.dir. hos Dagens Næringsliv

Avisa setter dagsorden for næringslivets elite. Redaktøren er for anonym selv for en høyere plass på lista.

  1. Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund

Talefør og taletrengt generalsekretær, sosialmedialt hyperaktiv. Overtar etter Kokkvold og «hoppet etter Wirkola», finner etter hvert sin rolle i etikkdebatten.

  1. Sven Egil Omdal, lørdagskommentator

Settes høyt av alle menn til venstre for politikkens høyre midtpunkt – og av ganske mange damer også.

  1. Knut Olav Åmås, Fritt Ord-direktør

Tidligere redaktør, kommentator og statssekretær. Nå leder han pengestrømmer til journalistikk og andre prosjekter. Viktig debattant og spaltist.

  1. Trygve Hegnar, eier og publisher i Finansavisen og Kapital

Eieren og redaktøren i Finansavisen og Kapital har fortsatt evnen, viljen og apparatet til å irritere.

  1. Heidi Wiggen, Visindi

Hodejegeren finner kandidater til viktige topposter.

  1. Trond Kvernstrøm, direktør for program og kanaler i TV 2

Sentral og erfaren brikke i programproduksjon og programmering.

  1. Rune Hetland, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser

LLA har en spesiell plass i hjertet og pengeboken til norske kulturpolitikere.

  1. Jan Ove Årsæther, nyhets- og sportsredaktør i TV 2

«Den sterke mann» i TV 2s redaksjon i en tid der toppsjefen har liten redaksjonell erfaring.

  1. Thomas Moen, sjef for United Influencers

«Ung nestor» i den norske sosiale medier-sfæren. Har vært med på å bygge opp Norges viktigste blogg-/influencer-nettverk.

  1. Jan Grønbech, sjef for Google i Norge

Som for Facebook: Bedriften har mer innflytelse enn personen. Og Facebook blir viktigere enn Google.

  1. Helge Simonnes, avtroppende sjef i Mentor Medier

Viktig i det som gjenstår av kristen-Norge, og har hatt sterk innflytelse over pressepolitikken i Norge - langt inn i de politiske partier.

  1. Trine Eilertsen, politisk redaktør i Aftenposten

Erfaren medieleder, tidligere sjefredaktør og nå politisk redaktør og kommentator. Har vitalisert Aftenpostens kommentariat.

  1. Thomas Spence, leder av Norsk Journalistlag

Leder den desidert største organisasjonen i mediebransjen, som står foran stadige runder med nedbemanning.

  1. Helje Solberg, administrerende direktør og redaktør for VGTV 

Erfaren og dyktig leder, som ble satt til å lede TV-satsingen. Har slitt i motvind, men kan få opptur av fotballsatsing framover. Kandidat til sjefjobben om noen år?

  1. Gard Steiro, nyhetsredaktør i VG

«Trappet ned» fra sjefredaktørjobb i BT for nye utfordringer i Oslo. Vil ikke snakke om kronprinsrollen før den dagen han eventuelt overtar i VG.

  1. Randi Øgrey, direktør i Mediebedriftenes Landsforening

MBL har mindre pondus enn tidligere, men fortsatt er en aktør å regne med. Øgrey administrerer mer enn hun leder - styreleder Didrik Munch er MBLs sterke mann.

  1. Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening

Prinsipielt tindrende klar og viktig stemme i den norske offentligheten.

  1. Gunnar Stavrum, sjefredaktør og administrerende direktør i Nettavisen.

Viktig stemme og aktør som går andre veier. Og som vokser, i nedgangstider for resten av bransjen.

  1. Susanne Kaluza, redaktør for Kvinneguiden.no

Har vitalisert og gjort Norges største kvinnenettsted mer seriøst.

  1. Anders Opdahl, sjefredaktør i Nordlys

Sentral redaktør og innovatør i Amedia. Satt i Aps mediepolitiske utvalg, har god kontakt inn til Ap's innerste maktsirkler.

  1. Terje Brevik, Venstres mediepolitiker

Holder regjeringen i ørene i mediepolitikken.

  1. Paal Fure, konsernsjef i Dentsu Aegis Network

Byråene og byrånettverkene plasserer - og flytter - store penger hvert år. 2016 vil vise hvilken vei det bærer framover.

  1. .

Leder en offensiv byrågruppe som har vokst stort - og på stadig nye områder.

  1. Erik Wilberg, førsteamanuensis og medieforsker

Forteller medielederne hvilken vei høna sparker.

  1. Grethe Gynnild-Johnsen, direktør for distriktsdivisjonen i NRK

En av NRKs mest erfarne ledere. Etter mange år som leder for distriktsdivisjonen skal hun nå fornye den og gjøre den viktigere for NRK.

  1. Siv Juvik Tveitnes, påtroppende operativ direktør (COO) i Schibsteds regionaviser

Erfaren avisdirektør for Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Får snart mer ansvar og operativt direktøransvar også for Aftenposten og Fædrelandsvennen, etter en organisering hun selv ledet. Vil bli sentral i Schibsted framover, og er på full fart oppover på lista.

På venteliste:

Nils-Ketil Andresen, Nordic Screens. Leder et voksende Youtube-nettverk og representerer et fenomen som den 'voksne' mediebransjen knapt har oppdaget.

Eva B. Grinde, kommentator i Dagens Næringsliv

Anna B. Jenssen, sjefredaktør i Morgenbladet.

Fridtjof Jacobsen, kommentator hos VG.

Kjetil B. Alstadheim, kommentator i Dagens Næringsliv.

Bjørgulv Braanen, sjefredaktør i Klassekampen.

Åge Petter Christiansen, Hodejegerne.

Jon Hustad, debattant og muligens en del av Facebook-Høyre.

Kjetil Rolness, spaltist, muligens fortsatt i sfæren til Facebook-Høyre.

  • Fotnote: Lista er utarbeidet av spaltist Bård Borch Michalsen. Medier24-redaktør Gard L. Michalsen har også deltatt i utarbeidelse og vurderinger. Og for ordens skyld; ja, de to er i familie, ettersom Bård er far til Gard.
Powered by Labrador CMS