Mads Yngve Storvik, sjefsredaktør og administrerende direktør i NTB.

NTB kommer med «Tinder for breaking news». Vil la redaktører sveipe for å publisere

Nyhetsbyrået jobber med en splitter ny teknologi som skal hjelpe lokal- og regionalpressen med hastenytt når de ikke har folk på jobb.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kostnadskutt har ført til at mange norske aviser ikke lenger har bemanning til langt ute på kvelden, som igjen skaper utfordringer når det skjer nyhetshendelser som må på umiddelbart.

NTB er nå midt i fasen med å utvikle en splitter ny teknologi som skal gjøre at byrået kan publisere saker direkte på fronten til kundene.

Tanken er at dette skal gjøres ved hjelp av både mennesker og roboter, forteller sjefredaktør Mads Yngve Storvik til Medier24.

– Vi ønsker å kunne hjelpe kundene våre ved å ta over deler av publiseringsdøgnet deres, når de ikke har bemanning. Vi jobber nå på spreng med dette, sier han.

Storvik forteller at det er i møte mellom redaksjonell kompetanse, menneskelige avgjørelser og kunstig intelligens at deres produkter skal ligge framover.

– Når det skjer en nyhetshendelse ett sted i Norge, skal redaktøren som er kunde hos oss få lynrask beskjed via en app – og få muligheten til å publisere på sine nettsider ved hjelp av et sveip til siden. 

Må være pinlig nøyaktig

Sjefredaktøren sier at de fremdeles har en vei å gå med å fullføre tjenesten, men at de jobber med saken. Blant annet handler det mye om metadataene, for de må være pinlig nøyaktige geografisk.

Hvis det brenner en plass i Trondheim, så må Adresseavisen få varsel om det. Men det er ikke sikkert en avis Nordland skal ha det. Her må vi være helt presise og det jobber vi med nå.

De aller fleste norske aviser har innført digital brukerbetaling og forsøker å dyrke egenarten – og sørge for å konvertere abonnenter. Dermed legges ikke lenger det beste stoffet åpent og gratis for alle.

Kjøtt, blod og roboter

For at NTB fortsatt skal være relevante, så må de gå bort fra «one size fits all»-tankegangen og heller, ved hjelp av kunstig intelligens, tilby mange forskjellige vinklinger basert på en og samme nyhet, forklarer redaktøren.

Det kan være å automatisk vinkle en nasjonal rapport til noe lokalt, som gir høyere betalingsvilje i de ulike avisene i landet.

Vi kan ikke manuelt sitte og lage egensaker til alle avisene, det går ikke. Men ved hjelp av robotjournalistikk, kan vi gjøre mye mer på kort tid og være mer målgrupperettet. Dette hjelper kundene våre å levere hele bildet og sørger for at NTB er mer relevant også framtiden. 

Storvik forteller at de må treffe mye mer presist til hver enkelt kunde framover. Robotprosjektet har de fått en halv million av Medietilsynet til å utvikle.

– Vi har tro på at NTB er best når journalister av kjøtt og blod spilles gode av kunstig intelligens. Dette har vi tro på.

Powered by Labrador CMS