Mads Yngve Storvik tiltrer som sjefredaktør og direktør i NTB.

Mandag begynner Mads Yngve Storvik i jobben som NTB-sjef. Da starter jakten på nye inntekter

Konsernet leverte solide tall i fjor, men nesten hele overskuddet kom fra datterselskapene. Nå vil Storvik gjøre de tradisjonelle byråtjenestene mer lønnsom.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Høye krav og små marginer i et tøft marked. Det er ingen enkel jobb som venter NTBs ferske toppsjef Mads Yngve Storvik.

Å utvikle produkter og tjenester som sikrer NTB nye inntekter, blir hovedoppgaven for den påtroppende NTB-sjefen.

Fakta om Norsk Telegrambyrå (NTB)

Nyhetsbyrået NTB ble etablert i 1867, av den danske pressemannen Alfred Fich, på oppdrag fra det tyske telegrambyrået Wolffs i Berlin.

Fich overtok etter en tid selv som eier av byrået, som var i privat eie fram til 1918, da det ble tatt over av det presseeide aksjeselskapet Norsk Telegrambyrå.

I 1932 ble NTBs bildeavdeling grunnlagt. Fotovirksomheten til NTB ble i 1999 en del av Scanpix Norge AS, som i 2011 ble fusjonert inn i NTB.

Under krigen var NTBs ledelse og deler av staben i eksil, mens nyhetsbyrået ble tatt over av okkupasjonsmakten og nazifisert.

NTB er i dag landets største leverandør av redaksjonelt innhold i tekst og bilder til norske medier. I tillegg tilbyr NTB en lang rekke kommunikasjonstjenester, som distribusjon av pressemeldinger, produksjon av ferdigsider, bildelagring og språktjenester.

– Den store utfordringen er å sikre nye inntekter. Å bare kutte i utgifter gjør at greinen knekker til slutt, sier Storvik.

NTB som konsern leverte et resultat på 20 millioner kroner før skatt i fjor, men bare en halv million skrev seg fra den tradisjonelle nyhets- og bildetjenesten. Resten kom fra datterselskapene Universum, Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Retriever.

– Å bruke av dette overskuddet for å finansiere nyhetstjenesten er en kortsiktig løsning. NTB må ha en sunn og god drift på alle områder, sier Storvik.

 

150 år

42-åringen tiltrer mandag som ny sjefredaktør og administrerende direktør i NTB. Fire dager senere markerer bedriften sitt 150-årsjubileum.

Påtroppende publisher Mads Yngve Storvik i NTB. Bildet er tatt da Storvik ble ansatt i vår.

– NTB er ingen sidrumpa 150-åring. Byrået har en sterk posisjon og har klart å fornye seg, ikke minst ved å etablere nye tjenester som kundene kanskje ikke engang innså at de hadde behov for, sier den nye toppsjefen.

I en fersk bok om NTBs historie skriver Alf R. Jacobsen at byråets grunnleggende problem står uløst etter 150 år.

– Hvem skal betale for leveransen av saklige og objektive nyheter hvis papiravisene svekkes og blir borte?, spør han.

– Dersom det fantes et enkelt svar på det spørsmålet, så hadde problemet alt vært løst, svarer Storvik.

 

Flere muligheter

Mads Yngve Storvik: 

Tiltrer som ny administrerende direktør/sjefredaktør i NTB mandag 28. august.

Født 2. oktober 1974 i Vestvågøy.

Journalistutdanning ved Høgskulen i Volda. Ferdig 1997. Har også studert elektronikk ved Trondheim ingeniørhøgskole (1994).

Frilansjournalist i Radio Vestvågøy 1990-94, ansvarlig redaktør i 1994.

Frilansjournalist i P4 i 1994.

Lofot-Tidende 1995–96.

Journalist, vaktsjef og redaksjonssjef i NRK i 1997–2008.

Informasjonsdirektør i Posten 2008–14.

Sjefredaktør i Nationen og konsernsjef i Tun Media 2014–2016.

Nestleder sport/prosjektleder for OL i Discovery Networks Norge 2016 – 2017.

Den nye NTB-sjefen ser fordeler og ulemper med å ha eiere som også er kunder av byrået.

– Det kan være krevende, men samtidig solid fordi vi har eiere som er opptatt av NTBs produksjon og forstår seg på det vi driver med.

Hvor vidt det er aktuelt å gjøre NTB om til en stiftelse eller søke offentlig støtte over statsbudsjettet, vil han ikke kommentere.

– I utgangspunktet mener jeg vi skal holde alle muligheter åpne, sier han.

 

Nye tjenester

I tillegg til den tradisjonelle bilde- og nyhetstjenesten har NTB de siste årene levert nye produkter blant annet innen automatisering og sportsresultater. Denne utviklingen vil fortsette, varsler Storvik.

– Jeg har som ambisjon at NTB skal bli en enda viktigere leverandør av nyheter. Da må vi levere tjenester som kundene etterspør og er villig til å betale for, sier han.

 

– Viktigere enn noen gang

42-åringen fra Vestvågøy i Lofoten kommer fra jobben som prosjektleder for OL-satsingen i Discovery, og har blant annet erfaring som sjefredaktør i Nationen, informasjonsdirektør i Posten og journalist i NRK.

– Jeg gleder meg til å ta fatt i jobben, sier Storvik.

Han insisterer på at NTB har livets rett.

– Behovet for redaktørstyrte medier har aldri vært større. Og mediene har behov for mer stoff, samtidig som det blir færre journalister, sier Storvik.

Powered by Labrador CMS