Sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik i NTB.

Pressepodden

Koronakrisen skaper trøbbel for en rekke medier. Slik skal NTB holde hodet over vannet

Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB sier koronakrisen også er dramatisk for redaksjonen deres, men: – Vi er rigget for dette.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Koronakrisen er et faktum i Norge og påvirker en rekke norske redaksjoner som skal dekke viruset og dets betydning på samfunnet i Norge.

Der redaksjoner har en rekke medarbeidere ute i karantene og på tilsendt hjemmekontor, så lener flere seg på nyhetsbyrået NTB for å følge utviklingen og gi korrekt faktainformasjon.

Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB sier at også de er berørt at krisen, men at de som nyhetsorganisasjon, er rigget for å håndtere det.

– Ja, vi er rigget for dette. Nærmest alt vi bruker av digitale virkemidler er i skyen, så vår største utfordring blir samhandling når alle sitter hver for seg, men også der er vi gode, for det ligger i nyhetsbyråets natur å samarbeide fra ulike destinasjoner.

– Vår viktigste rolle akkurat nå er å levere faktainformasjon som man kan stole på - og at vi ikke bidrar til å skape unødvendig frykt. Det er kanskje vanskelig i den situasjonen man står i nå, men likevel er det faktuell informasjon vi skal være aller best på.

Pressepodden:

En podkast fra Medier24 som tar for seg medier, journalistikk, PR/kommunikasjon, teknologi og sosiale medier.

Du kan følge Pressepodden på Facebook og delta i diskusjoner om episodene.

Podkasten er muliggjort med støtte fra Fritt Ord.

Storvik forteller i Pressepodden at situasjonen for nyhetsbyrået ble raskt spesiell.

– For vår del ble det ekstra dramatisk da det ble klart at en av våre medarbeidere på desken faktisk hadde vært i relativt nær kontakt med noen som hadde fått påvist smitten. Da måtte vi iverksette tiltak umiddelbart.

Sjefredaktøren understreker at de ikke har fått svar på prøven ennå, men at de sørget for at alle som var i umiddelbar nærhet til vedkommende, ble bedt om å holde seg hjemme. I tillegg innførte de hjemmekontor.

– Så langt mener jeg vi har vært så tidlig ute som vi bør være, sier han og peker på HR-situasjonen i nyhetsbyrået.

 

Powered by Labrador CMS