60 sekunder om Budweiser, menn som vasker og varme følelser foran kjøpepress: Her er de 10 mest delte Super Bowl-reklamefilmene

Nok en gang topper Budweiser listen, ifølge adtechselskapet Unruly. Trenden på lista er klar: Sosiale budskap trumfer kommersielle slagord.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Er reklamefilmen død? Den lever i hvert fall i beste velgående under de store anledningene. Forrige uke kåret den norske reklamebransjen de beste filmene i Gullfisken, og nylig var det tid for det virkelige reklamehøydepunktet i USA - under Super Bowl-finalen.

Adtechselskapet Unruly lager jevnlig lister over de mest delte reklamefilmene på nettet - altså ikke de mest avspilte. Og årets Super Bowl-liste viser at Budweiser nok en gang topper lista. Dette er fjerde gangen i løpet av fem år, og i år med filmen #BornTheHardWay.

Det er ingen tradisjonell reklamefilm for øl, men en historie på 60 sekunder om Budweiser-gründer Adolphus Buschs reise fra Tyskland til USA.

På andre plass finner vi en morsom reklamefilm om Mr. Clean. Videre på lista er det en klar trend med sosiale budskap foran harde og innpåslitende kommersielle budskap, sier salgssjef Mats Olavson for Unruly i Norge:

- Nesten halvparten av alle reklamene på årets toppliste har sosiale, fremfor kommersielle budskap. Fra 84 Lumbers åpne politiske video, til AirBnBs kjærlighetsbudskap om aksept og Audis film om likestilling og likelønn – samfunnsengasjement har vært viktig for årets Super Bowl-aktører,

Unrulys ranking er basert på antall delinger (ikke visninger) som videoene har fått via Facebook og blogg. Antall delinger er et mål for hvor engasjerende reklamefilmene, ettersom å ranke videoene etter aktive handlinger sier mer om engasjementet blant seerne enn hva antall visninger gjør. Datainnsamling pågikk 6. februar 2017, og listen inneholder ikke film- eller TV trailere.

 

Her er de 10 mest delte Super Bowl-filmene:

  

1. Budweiser: “#BornTheHardWay”

Antall delinger totalt: 435,892

 

2. Mr Clean: “Cleaner of Your Dreams”

Antall delinger totalt: 226,767

  

3. AirBnb: “We Accept” 

Antall delinger totalt: 155,971

 

4. T-Mobile: “#UnlimitedMoves”

Antall delinger totalt: 155,070

 

5. Audi: “#DriveProgress”

Antall delinger totalt: 132,606

 

6. Avocados from Mexico (extended cut): “#AvoSecrets”

Antall delinger totalt: 103,303

 

7. 84 Lumber (Extended): The Entire Journey

Antall delinger totalt: 67,430

 

8. Coca-Cola: “It's Beautiful”

Antall delinger totalt: 62,421

 

9. Hyundai: “A Better Super Bowl”

Antall delinger totalt: 59,679

 

10. Tide: Gronk Kinda Gets Kicked Out - Teaser 2

Antall delinger totalt: 56,884

 

Powered by Labrador CMS