NRK er nå 14 % lavere enn på samme tid i fjor.

NRK sliter på radiofronten etter DAB-omleggingen: Har tapt 14 prosent daglig lytteroppslutning på ett år

Størst er krisen for P3, som har gått fra en oppslutning fra 12 prosent i fjor til 7,8 prosent i år.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Saken er skrevet av Radionytt.no og er gjengitt etter avtale.

NRK Totalt hadde i uke 33 en daglig oppslutning på 43, 0 %. Det er en tilbakegang på hele 14 % sammenlignet med uke 33 i 2016, da NRK Totalt hadde en oppslutning på 49,0 %. Det viser PPM-tallene som Kantar TNS lager. Ser man på de enkelte kanaler har NRK P1 gått fra 33,4 % i uke 33 i fjor til 27,6 i samme uke i år. NRK P2 klarer seg relativt sett bedre og går fra 5,7 % i fjor til 5,3 % i år. Tallene er mer alarmerende for NRK P3 som går fra en oppslutning på 12,0 % i uke 33 i fjor til bare 7,8 % i samme uke i år. Gladmeldingen for NRK er at P1+ øker fra 3,7 % i fjor til 6,3 % i år. Andre digitale kanaler som mpetre og P13 er omtrent stabile sammenlignet fjoråret. Både P4 og Radio Norge har mistet en del lyttere på sine hovedkanaler. P4 går ned fra 20,3 % oppslutning i uke 33 i fjor til 16.3 % i år, mens Radio Norge går fra 13,0 % i fjor til 8,6 % i år. For de kommersielle kanalene er tallene vanskelig å sammenligne ettersom totalgruppen ikke eksisterte i fjor, men av enkeltkanaler kan vi nevne at P5 går opp fra 3,5 % i uke 33 i fjor til 5,4 % i år. Radio Rock har mer enn doblet seg, fra 1,1 % i fjor til 2,5 % i uke 33 i år. Det er naturlig å tro at NRK har en større tilbakegang enn de kommersielle fordi NRK har slått av flere områder på FM, blant annet i storbyer som Bergen og Stavanger. Den totale lyttingen har gått ned fra 67,0 % i uke 33 i fjor til 63,4 % i uke 33 i år.

Powered by Labrador CMS