DAB-radio. Illustrasjonsfoto

Endelig gledelige tall for radiolytting - og statskanalen gjør storeslem: Fotball-VM får mye av æren for NRKs «comeback»

Streiken ga NRK en nedtur, men statskanalen er nå tilbake i god form, med en oppslutning på 40,0 prosent.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Uke 25 ble årets beste uke for radiolytting. Det viser PPM-tallene fra Kantar TNS.

Hele 59,1 prosent av befolkningen hørte på radio den uka, målt i daglig dekning. Ingen andre uker i 2018 er det målt like mye generelt radiolytting. Streiken ga NRK en nedtur, men statskanalen er nå tilbake i god form, med en oppslutning på 40,0 prosent. Det er faktisk en del bedre enn i ukene før streiken og en av de beste ukene for NRK så langt i år. Årsaken er enkel og svaret er fotball-VM. NRK Sport hadde i uke 25 en solid oppslutning på hele 4,9 prosent og i uke 24 oppnådde kanalen 2,1prosent.

Det vanlige for NRK sport er en oppslutning på under 1 prosent, når det ikke skjer noe spesielt i sportsverdenen. Det er ingen spesielle endringer for andre NRK-kanaler. Det gjelder også kanalene til P4-gruppen og Bauer Media, som har falt litt etter at NRK-streiken er over.

Likevel var uke 25 relativt god uke for begge de nevnte grupperinger, til tross for at hovedkanalene P4 og Radio Norge begge mistet noen lyttere. Skal vi gjette at dette var fotball-interesserte? Teorien støttes av tallene for markedsandeler.

NRK Sport har selvsagt en bedre markedsandel i uke 25, men den øker ikke like mye som oppslutningen, noe som tyder på at mange hører på fotballkampen, men går tilbake til sin vanlige kanal etterpå. 

MARKEDSANDELER i prosent UKE 25 (uke 24 - 23 - 22 - 21 ):

  • NRK TOTALT: 65,8 - ( 65,7 - 64,7 - 62,5 - 55,4 )
  • P4-GRUPPEN: 24,2 - ( 24,0 - 24,1 - 24,5 - 30,4 )
  • BAUER MEDIA: 10,0 - ( 10, 2 - 11,2 - 13,0 - 14,3 ) 
Powered by Labrador CMS