Håkon Mosvold Larsen
Enda færre hører på radio: Nok en gang er den totale radiolyttingen i Norge under 50 prosent
Det viser en ny Kantar TNS-måling.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I Uke 28 ble den daglige radiolyttingen i Norge målt til bare 48,5 prosent. I uke 29 ble den enda lavere, 48,2 prosent, viser de ferske tallene. Siden forrige uke var den laveste målingen noensinne, må nødvendigvis de nye tallene også være ny bunnrekord. Tallene er målt via PPM-systemet, som måler alle nasjonale radiokanaler i Norge.
Lokalradio er ikke med på tallene. Av de store aktørene er det NRK som taper mest og går ned fra en daglig oppslutning på 33,2 prosent i uke 28 prosent til 32,4 prosent i uke 29. Tallene gjelder alle NRKs kanaler samlet. Hovedårsaken til nedgangen er NRK Sport, som gikk ned etter at fotball-VM var over. Blant de kommersielle går P4 nedover, mens Bauer Media faktisk kan glede seg over en liten oppgang sammenlignet uka før.
Det er likevel ikke den store forskjellen uke til uke: P4: 18,4 prosent i uke 29 (18,9) og Bauer Media 10,8 prosent i uke 29 (10,6). Det betyr også at markedsandelen øker for Bauer og de tar fra NRK.
MARKEDSANDELER i % UKE 29 (uke 28 - 27 - 26 - 25 )
- NRK TOTALT: 64,8 - ( 65,5 - 65,3 - 65,3 - 65,8 - 65,7 )
- P4-GRUPPEN: 24, 0 - ( 24,0 - 25,6 - 24,5 - 24,2 - 24,0 )
- BAUER MEDIA: 11, 1 - ( 10,5 - 9,1 - 10,2 - 10,0 - 10, 2 )