Truls har over 50.000 abonnenter på YouTube. Nå lærer han opp neste generasjon som kan true mediebransjen

- Først skal jeg få 100 abonnenter. Så er målet 100.000, sier Johannes (11). Han er en av 200 som har gått på Nordic Screens sommerskole i år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Husker dere det nå? Hub, hero og help - hva var det for noe igjen?

Det er stekende sommer ute, men noen får lov å være inne. Og de har valgt å gå på sommerskole.

Men ikke hvilken som helst skole: 80 unge ungdommer er på Nordic Screens «YouTube-skolen», på House of Nerds på Løren i Oslo.

Akkurat nå hører de på YouTube-stjerna Truls Valsgård.

En 22-åring med over 50.000 abonnenter på YouTube, på kanalen med det enkle navnet «Truls».

Og hele 21 millioner visninger til sammen.

- Du kan ikke bare gjøre spesialer

Ungdommene - som i denne gruppa er bare gutter - rekker opp hånda. For å spørre, svare og forklare de forskjellige kategoriene Truls & Nordic Screens deler YouTube-innholdet inn i:

Hub, det er det vanlige innholdet du publiserer på kanalen. Help er for eksempel tutorials eller guider. Og hero, det er når du gjør noe spesielt.

- Det kan du for eksempel gjøre når du har fått 100 abonnenter. Da kan du lage en spesial. Men ikke gjør det for ofte - hvis alle videoene dine er spesialer, da blir de jo ikke spesiell lenger, sier Valsgård.

Å bli YouTube-stjerne handler ikke bare om å løfte opp et kamera og begynne å filme - eller publisere siste klipp fra Minecraft.

Timeplanen på Løren denne uka bestod av praktiske oppgaver, teknikk og filmekurs. Men ikke minst også etikk, oppførsel og selvtillit.

Ja - tørre å tro på seg selv.

Lærer å lage kanalen litt tøffere

- Vi har lært å tørre å gjøre ting, og tørre å snakke høyt. Hvis det skal bli bra, kan vi ikke bare snakke lavt inn i kamera.

Det forteller August Hoddevik til Medier24.

11-åringen er en av de 80 ungdommene som var på kurs denne uka, mange med et lite håp om å kanskje bli som Truls en dag.

Å få møte noen av heltene de bare har sett på YouTube tidligere, har vært tøft. Enda tøffere å lære av dem hvordan de selv kan lykkes - eller i hvert fall øke potensialet for det.

Johannes Engebru (11) forteller om hva annet de har lært:

- Det er viktig med god presentasjon av kanalen. Vi må ha litt mer grafikk, gjøre forsiden tøffere. Og så har vi lært å lage gode thumbnails til hver film, sånn at andre får lyst til å se dem.

- Skal laste opp to-tre videoer hver dag

Og aller viktigst: De må ut - eller sitte inne - og lage filmer.

Skal kanalen fungere og få abonnenter, må det være noe der. Det må være noe å se på når de kommer, og det må være noe å komme tilbake for.

Det kan være alt fra sketsjer, snakking og spill. Spill - altså ren filming av skjermen når man spiller for eksempel Minecraft. Eller Steam, som nå er i vinden.

De tre gutta Medier24 snakket med, har alle prøvd seg litt på YouTube før de kom på sommerskolen. Nå skal de trappe opp, og Ole Heyeraas (12) har nye og store planer:

- Jeg skal laste opp videoer jevnlig framover. Målet er å få til 2-3 videoer hver dag.

- Hva er målet?

- Først skal jeg få 100 abonnenter. Men målet på sikt er å få 100.000. Så får vi se om jeg lykkes!, sier Ole ambisøst.

- Bare de selv som setter grenser

Kan det la seg gjøre? Selvsagt, sier Truls Valsgård, som jo har bevist det selv, til Medier24:

- Disse gutta kan nå så langt de vil. Det er bare de selv som setter grenser, mener han.

Men skal de lykkes, må de jobbe hardt. Ikke minst fordi veldig mange vil gjennom det samme nåløyet og slåss om oppmerksomheten og abonnentene.

Nå har verken Truls eller noen andre av de største YouTube-stjernene i dag hatt det lett. Men det var kanskje litt enklere å slå gjennom da man var nesten alene.

Et eksempel på hva Truls lever av på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=Ffd9LaK9IqU

- Jeg var ikke først ute, men jeg var tidlig. Og jeg fikk kontakt med de riktige folka. Da lærte jeg hvor viktig det var med et nettverk. Da tenker jeg ikke bare på sånn som Nordic Screens, men at du har kompiser som kan være med. En som har et kamera, noen som gjør noe kult, og som bidrar til at du kan lage gode filmer, forteller Truls.

Han understreker også:

Det er ikke bare å filme litt tradisjonell dataspilling, så får man tusenvis av abonnenter.

- Det har nok vært sagt at bare du begynner med gaming, så blir du populær. Det holder nok ikke, sier Truls.

- Derfor har jeg snakket mye om at man bør finne seg en nisje, gjøre noe helt spesielt. Det kan være din billett til å lykkes.

...og Truls Valsgård prøver noe han ikke kan: 

https://www.youtube.com/watch?v=rtIWIkHGZS8

Tror han lever av YouTube om 10 år

Samtidig som Truls har 50.000 abonnenter og engasjerte fans, er han våken for at ting fort kan endre seg. Nye spill blir populære, nye, kule profiler kan ta over.

- Det skjer noe nytt hele tida, så vi må være gode på å tilpasse oss. Og så vet man jo ikke hvor lenge man er populær - folk kan jo gå lei, hvis jeg ikke fornyer meg, sier han.

- Men gjør du dette om 10 år - spiller dataspill og lever av YouTube?

- Om jeg driver en egen YouTube-kanal - det er umulig å si. Men jeg tror jeg jobber med noe av det samme, sier Truls.

Han spår nemlig at bransjen blir mye større enn det Nordic Screens og noen få konkurrenter, er i dag:

- YouTube og TV kommer til å gli inn i hverandre. Og selv om man er sin egen redaktør på YouTube, blir det etterhvert så stort at man trenger produsenter, produksjonselskaper, rådgivere... Jeg kan se for meg at jeg jobber med noe sånt i framtida, er en som produserer for andre youtubere.

Fra venstre - Kim Køste, Lykke Sofie Myrås og Elias Rådlund. Her finner du dem på YouTube: 

Og kanskje finner de noen talenter også

På YouTube-skolen denne uka har elevene fått møtt en rekke av sine idoler. En av dem er Lykke Sofie Myrås (19), som har fire års erfaring og flere tusen følgere på sin kanal. På Løren har hun vært «klassekontakt» og fulgt opp flere av gruppene.

- Jeg tror ungene synes det har vært veldig kjekt å treffe idolene sine, bli enda mer inspirert, sier hun.

- Flere hadde startet egne kanaler før de kom hit - og det er mye talent her!, legger Lykke Sofie til.

Og kanskje finner Nordic Screens noen nye stjerner blant de 200 ungene på sommerskole i år?

Nettverket ble etablert sommeren 2014, og har allerede 300 kanaler i hovednettverket. De har også 1300 mindre kanaler i rekrutteringsettverket Nordic Open, hvor også kontoer med under 3000 abonnenter kan søke om å få bli med.

Til sammen leverer nettverket hele 34 millioner sidevisninger i måneden(!).

Nordic Screens både fasiliterer og bidrar til innholdet - og ikke minst sørger de for å selge reklame og sponsing for de største kanalene.

Dog foreløpig uten at det er blitt noen stor butikk; i 2015 ble omsetningen på 8 millioner kroner, og resultat før skatt minus 5,3 millioner.

Men begge deler blir formodentlig vesentlig bedre i 2016.

For ikke å snakke om årene som kommer.

Powered by Labrador CMS