P4-gruppens digitalredaktør, Rune Hafskjær.
Foto: P4
P4 samler digital-lytting i én lytteplattform
P4-gruppens ni radiokanaler skal ikke lengre ha egne nettsider og lytteapper.
P4 legger i dag ned nettsidene til samtlige av sine ni radiokanaler og samler all digital lytting og innhold i den nye lytteplattformen «Lyden av Norge». Det skriver de i en pressemelding.
Tidligere hadde P4-gruppens ni radiokanaler både sin egen lytteapp, nettside og nettspiller.
Radioinnholdet er heller ikke lenger tilgjengelig hos den globale distributøren TuneIn, men i hovedsak bare i P4-gruppens eget lytteunivers.
Digitaldirektør i P4-gruppen, Rune Hafskjær, sier samtlige endringer er del av en langsiktig strategi for å beholde sterk kontroll og distribusjon av kommersiell radio.
- Arbeidet med å styrke direkteforholdet til lytterne har høy prioritet og krever en kraftfull satsing på egne løsninger. Det har derfor vært viktig for oss å ta initiativ i takt med den teknologiske utviklingen for å styrke kontroll på distribusjon, innovasjon og annonseprodukter med minst mulig påvirkning av de globale teknologi-gigantene, sier han.
Plattformen har flere hundre tusen lyttere ukentlig og passerer i disse dager 260.000 innloggede brukere. Strømmet radio står for om lag 20 prosent av gruppens lyttevolum, resten er kringkastet DAB+.
I hele den globale medieindustrien er kontroll med egen distribusjon og utfordringer med tredjeparters distribusjon og algoritmer en betydelig utfordring, sier Hafskjær.
- Når vi ser utfordringene nettaviser og andre har med trafikk og algoritmer fra Facebook, trusselen om færre henvisninger fra Googles nye AI søkeresultater og fremveksten av teknologi er det avgjørende å beskytte samfunnskritisk infrastruktur som radio med uavhengige, norske direkte-løsninger. Det føles derfor veldig godt å endelig ha samlet alt på att sted, og uten mulighet for påvirkning fra noen andre, avslutter Hafskjær.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no