– Vi har fått en skriftlig tilbakemelding fra Lyd og Bilde, men ser fortsatt veldig alvorlig på saken, sier redaksjonsleder Erik Molland i Mastiff AS til Medier24.
Denne uken skal produsentene møte testmagasinet.
Ingen avtale om presseetikk
Forbrukerprogrammet TV 2 Hjelper deg har vært en bærebjelke hos TV 2 siden Arve Juritzen startet opp i 1994. TV-programmet er det som har gått aller lengst på kanalen.
Miljøet bak programmet er det samme, men produksjonsselskapet heter i dag Mastiff AS. Bortsett fra den TV 2-ansatte programlederen Solveig Barstad er alle ansatt hos Mastiff AS, som er heleid av det svenske selskapet Zodiac Television AB.
Mens Aftenposten Riks kunne legge en skriftlig avtale om blant annet presseetiske kjøreregler til grunn, har verken TV 2 eller Mastiff hatt noen skriftlig avtale med den eksterne bidragsyteren Lyd & Bilde.
– Lyd & Bildes publiseringspraksis bryter med avtalen om å opplyse om kommersielt innhold, sa forbrukerredaktør Bertil Valderhaug i Aftenposten Riks.
Samarbeidet i alle år
Mastiff og de forutgående produksjonsselskapene MTV og Juritzen tv-produksjon har på sin side samarbeidet med Lyd & Bilde i alle år, uten nedfelte, presseetiske kjøreregler.
– Vi har ikke hatt noen skriftlig avtale med dem, men har samarbeidet over mange år, sier Erik Molland.
Samarbeidet har foregått ved at magasinet gjennomfører testene. Så lager TV 2 hjelper deg tv-reportasjer oppå testene og serverer resultatene som sine.
– Det er Lyd & Bilde som tester, så har vi gjort en tv-reportasje, gjerne med testeren fra Lyd & Bilde i fokus, som snakker om produktene og testen, sier Molland.
Utført tester gratis for TV 2
Mastiff har også gitt oppdrag til Lyd & Bilde, som uten betaling har utført tester når TV 2 hjelper deg har hatt behov for det.
Da har Lyd & Bilde selv funnet leverandører og testet produkter, som denne tv-testen fra februar i år.
Molland er ikke kjent med hvilke av leverandørene av tv-produktene som har annonseavtale med Lyd & Bilde, eller hva slags avtaler det skulle være.
– Så dere har ingen avtaler i bunn om presseetikk?
– Nei, som sagt har vi ingen skriftlig avtale med dem. Vi har oppfattet dem som en profesjonell part, og har ikke hatt noen grunn til å stille spørsmål ved dem før Medier24 begynte å skrive saker med dem.
Molland og Mastiff har bedt om svar, men har foreløpig ikke slått seg til ro med svarene.
– Etter redegjørelsen vi fikk fra dem, har Medier24 vist frem eposter, som har bekreftet inntrykket av at man kan sikre seg mulighet for å være med i tester ved å være annonsør. Det ser vi på som helt uakseptabelt, og vi ser alvorlig på det. Men vi avventer møtet, og vil deretter beslutte om vi kan fortsette noe som helst samarbeid med Lyd & Bilde, sier Molland.
Vil ikke svare om annonsører
Medier24 har spurt Lyd & Bilde om hvilke tv-leverandører i testen som har annonseavtale med magasinet.
– På generelt grunnlag uttaler vi oss aldri om hvilke selskaper vi har annonseavtaler med, og hvilke vi ikke har annonseavtaler med, svarer daglig leder Tor Aavatsmark i Lyd & Bilde.
Han bekrefter at magasinet utfører tester for TV 2 uten å ta betalt.
– Godtgjøringen er markedsføring av Lyd & Bilde, samt henvisningstrafikk til nettstedet, sier Aavatsmark.
Sjefredaktør Lasse Svendsen legger til at det er redaksjonen som har gjort utvalget basert på kompetansen blant journalistene.
– Testen det refereres til er satt sammen av redaksjonen, og basert på tester vi har gjort i ulike prisklasser, skriver Svendsen i en e-post til Medier24.
Trenger ikke avtale
– Lyd & Bilde har for oss vært en kilde hvor vi har hentet fagekspertise. Vi har ikke hatt behov for å formalisere samarbeidet skriftlig, sier prosjektleder Ida Kalheim i TV 2, med ansvaret for TV 2 Hjelper deg.
Hun viser til at magasinet har vært naturlig å gå til, slik de har brukt magasinet Foreldre og Barn for å teste babycall.
– Du ser dem som en vanlig ekspertkilde, også når de utfører tester på vegne av TV 2 hjelper deg?
– Ja, de utfører tester, som de selv publiserer, og vi velger å bruke hva vi trenger. Da Apple kom med ny Iphone i høst, benyttet vi en svensk ansatt hos Lyd & Bilde for en vurdering av produktet, sier Kalheim.