Lyd & Bilde-eier: – Et tett samarbeid med annonsørene er viktig for å vite som skjer i bransjen
- På en eller annen måte må vi ta betalt for jobben vi gjør, sier «Lyd & Bilde»-eier Richard Badendyck (76) på telefon fra Spania.
Ole Dag Kvamme
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg skjønner noen kan tro at alt vi driver med er korrupt, og at vi driver med taskenspilleri. Men vi presser ingen annonsører til å bli med. Det er helt frivillig. Samtidig stemmer det at vi har en intim dialog med dem. Det trenger vi for å kunne gjøre jobben vår, sier Richard Badendyck.
Han svarer på telefon fra Spania, hvor han innimellom nyter pensjonisttilværelsen i Malaga. 76-åringen driver først og fremst eiendomsutvikling i Norge, ved siden av å ta sangtimer og drive med jazz.
Arbeidet med Publish anser han som en bigeskjeft. Publish gir ut Lyd & Bilde på print eller digitalt i Norden, samt en engelsk nettutgave. Sammen med kona eier han 80 prosent av Publish, hvor han er styreleder.
– På en eller annen måte må vi ta betalt for jobben vi gjør, sier Badendyck.
Sier han sørget for uavhengighet
Medier24 har avslørt e-poster og intervjuer, som viser tette bånd mellom Norges største testmagasin på papir, Lyd & Bilde, gjennom hyppigere testing, og i publisering.
Daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen vedgår fordeler for store annonsører i behandling og publisering, men har ment at redaksjonen arbeider uavhengig.
Richard Badendyck svarer om koblingene, men vil først fortelle litt om bakgrunnen for bladet.
– Da jeg startet magasinet for 25 år siden, forsto jeg raskt at mange leverandører ønsket å påvirke innholdet i testene. Jeg sørget da for at mine skribenter var saklige og uavhengige: Det skulle ikke være mulig å påvirke dem, sier Badendyck.
Ikke teste alt
Samtidig kunne man ikke overlate til testerne å teste hva de ville.
– Vi lever av kun å teste. Men det holder ikke i måneskinn å at de skal teste hva som helst. De måtte ha en sti å forholde seg til, og vi måtte ha en forutsigbarhet i testingen vår. Vi opprettet derfor kontakt med annonsørene, og sørget for jevnlige møter, slik at leverandørene kan fortelle hva de kommer med. Slik får redaksjonen rede på hva som kommer når av nyheter, og kan sortere og fange opp interessante produkter samt legge opp et forsvarlig testprogram i god tid. Slik blir det en plan i alle ledd, som vi er helt avhengige av, for å teste det som det norske folk trenger å få testet. På samme måte informerer markedsavdelingen hyppig om hva vi driver med, og sørger for at alle er informert, sier Badendyck.
I et tilsvar til dette opplyser sjefredaktør Lasse Svendsen i Lyd & Bilde om tette bånd mellom redaksjonen og annonsører:«Dette stemmer ikke. Derimot er et tett samarbeid med de viktigste og ledende leverandørene i bransjen viktig for at L&B skal lage et godt og relevant produkt. For et fagmedium, som Lyd & Bilde, vil det alltid være vesentlig å ha kunnskap og tett kontakt med det markedet vi dekker»
Terje Romen i Mono AS fortalte lørdag at prisen etter hvert ble for høy for å bli med, selv om selskapet fikk gjennomført flere tester. Badendyck sier han selv hjalp Romen inn i bransjen:
– Det var jeg som sørget for at han kom inn i bransjen, og vi har testet en rekke produkter for ham, også uten at han har hatt avtale som annonsør, han kunne godt ha vært litt mer takknemlig, sier Badendyck.
I det hele mener eiere at bransjen skulle vært mer takknemlige for jobben magasinet har gjort.
– Men forutsigbarheten kunne dere vel ha gjort uten at annonsørene betalte dere for det?
– I Tyskland betaler leverandørene for å få testet produkter. Her lever vi av å teste ting gratis. Gjennom årene har vi testet et tverrsnitt av produkter fra store og små produsenter. Testingen er til fordel for hele bransjen, som har vært glade i oss frem til nå, sier Badendyck.
Romen er forelagt opplysingene fra Badendyck og kommenterer de slik:
«Richard er jo helt klart en «personlighet» og jeg har hatt et langt forhold til ham, men at han hevder at han «fikk meg inn i bransjen» stemmer dårlig. Mono AS ble etablert høsten 1988 (som Ortofon Norge AS) og har dermed vært i bransjen i 30 år - og før den tid hadde jeg jobbet i bransjen i flere år. L&B ble så vidt jeg vet etablert etter dette».
Henter ad hoc fra ikke-annonsører
Badendyck forklarer videre at annonsørene slik sett har et bedre testprogram enn andre:
– Vi er avhengig av tett kontakt med forhandlerne for å kunne hente produktene vi trenger. Fra andre som ikke annonserer peller vi også ut de mest interessante produktene, men det blir mer på ad hoc-basis, sier Badendyck.
– Fra de små plukker vi ut færre testprodukter, de har jo også færre varer, så det blir det også litt mer ad hoc.
Badendyck forsvarer det tette samarbeidet med også å vinne nyhetskappløpet, hvor kunnskap om produktene er viktige for økonomien i bladet.
– Men denne planleggingen og kunnskapen kunne man vel sørget for å skaffe seg uten å ta betalt for det?
– Ja, det kan du si, men vi leverer en verdi. En test har vel ti ganger så sterk verdi som en annonse. Vår jobb som tester har betydd enormt mye for bransjen. La det være klinkende klart: på en eller annen måte må vi ta betalt – vi kan ikke fungere uten å tjene penger. Bransjen har behov for oss, og jeg må si jobben vi gjør er skammelig dårlig betalt, i forhold til innsatsen vi legger ned. Vi får sannelig ikke mer enn 10 millioner inn i annonsepenger. Det er ikke rare greiene. Uten annonser mister vi inntektene, og bransjen mister da et uavhengig testorgan, sier Badendyck.
– Vi forlanger ikke
Han viser til at Sony i mange år ikke var med som annonsør, men at bladet likevel testet mange av deres tv-er.
– Vi forlanger ikke at noen skal annonsere. Men vi er avhengige av at bransjen gjør det. Når noen scorer og får masse poeng, men vil ha det gratis, så liker ingen det. Men vi forlanger ikke penger.
Forelagt med informasjon fra salgssjef Jesper Roos og tidligere salgssjef Andreas N. Rønbecks eposter, sier Badendyck at de tar feil om fordeler ved bedre distrubisjon.
– Han danske har fått pes, og eposten fra Rønbeck tar jeg avstand fra. Jeg tar avstand fra eposten til en medarbeider som ble tvunget til å slutte hos oss, som slarvet med leppa og ikke holdt mål. Vi har tatt med og testet produkter fra annonsører og ikke-annonsører. Se på Terje Romen i Mono. Han er ikke stor leverandør, og har uten avtale med oss likevel fått testet ut åtte produkter. Noen må lide, og vi kan i alle fall ikke gi fullt testprogram til alle, sier Badendyck.
– Stor-annonsører får også bedre distribusjon i markedet, særlig overfor tredjeparter?
– Nei, det stemmer ikke, vi sender ut alle tester vi har til alle. Vår publisering er helt uavhengig at forholdet til oss som annonsører. Hvis vi først har testet, publiserer vi til alle som er interessert. Det garanterer jeg. Hvis noen selgere prøver si noe annet, er det i så fall slarv, sier Badendyck.
– Vi har snakket med enkelte som sier du selv i salgsmøter tidligere skal ha sagt at du krevde å bli annonsører for å bli testet?
– Det stemmer ikke. Jeg har ikke jobbet slik. Men jeg har sørget for å følge opp bransjen, derfor har vi hatt suksess, og ikke gått konkurs som mange andre, for jeg har vært mer på plass.
Tidligere salgssjef Andreas N. Rønbeck er forelagt opplysningene fra Badendyck og svarer slik i en e-post: «Han er kanskje ikke godt nok informert. Tor styrer den daglige driften. Attesten viser at jeg ikke fikk sparken. Jeg har som sagt ikke jobbet med han i det daglige. Jeg vet ikke noe om hvordan han drev da han styrte. Kanskje han gjorde ting på en annen måte, men det aner jeg ikke. Han er kun styreleder og jobber med andre ting, eiendomsutvikling osv. Ps Jeg solgte til all time high i 2017. Man gir ikke toppselgere sparken».
Daglig leder Tor Aavatsmark i Publish AS skriver i en e-post til Medier24 angående at styreformannen blir sitert om personalmessige forhold:«Styreformannen er ikke involvert i firmaets personalpolitikk. Den styres utelukkende av daglig leder. Det han her sikter til faller på sin egen urimelighet, sier Aavatsmark»