TV 2 avslutter samarbeidet med Lyd & Bilde etter påviste avtaler mellom redaksjon og annonsører

– Vi tenkte aldri tanken at slike avtaler kunne eksistere, sier Erik Molland i Mastiff.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi kommer ikke til å samarbeide med Lyd & Bilde om tester fremover. Det er veldig viktig at man ikke kan reise spørsmål til vår uavhengighet og integritet når det gjelder all vår journalistikk, også testene, sier redaksjonsleder Erik Molland i Mastiff AS, som produserer TV 2-programmet.

Medier24 har avslørt bindinger mellom annonsører og redaksjonen i Norges største testmagasin. Nylig avsluttet Aftenposten Riks og Schibsted sitt samarbeid. Nå følger TV 2 Hjelper deg etter.

- Vi kan bekrefte at vi har avsluttet samarbeidet med Mastiff – og det beklager vi. Utover at det vil medføre litt mindre henvisningstrafikk til lydogbilde.no, har vi ingen ytterligere kommentar til denne saken, sier daglig leder Tor Aavatsmark i Lyd & Bilde.

Ingen skriftlig avtale

TV 2 hjelper deg er programmet som har gått lengst på kanalen, opprinnelig startet av Arve Juritzen i 1994. Det blir i dag produsert av Mastiff, som er en del av franske Banijay, et av verdens største produksjonsselskap.

Redaksjonsleder Erik Molland i Mastiff AS, som produserer TV 2-programmet.

TV 2 Hjelper deg har i mange år samarbeidet med Lyd & Bilde. Magasinet har også utført tester som TV 2 har bestilt. Partene har ikke hatt skriftlig avtale.

TV 2 har ikke betalt for testene. Lyd & Bilde har tidligere fortalt at betalingen for dem har vært publiseringen.

– Premium annonsører har hatt fordeler med tettere kontakt til redaksjonen. De har vært sikret halvårlige møter med redaksjonen, og hatt bestemte kontaktpersoner blant journalistene. Det er for tett. Det er uheldig at man som annonsør har kunnet kjøpe seg til en slik fordel, sier Erik Molland.

Må bygge opp tillit igjen

Overfor TV 2 har Lyd & Bilde sagt at denne praksisen skal avsluttes, og at alle annonsører og leverandører skal behandles likt.

– Vi registrerer at de skal endre på dette. Men vi føler at tilliten og troverdigheten er svekket. Man bygger ikke dette opp igjen bare med noen raske endringer. Tilliten til bladets uavhengighet og tester er noe som i så fall må bygge opp igjen over tid, sier Molland.

TV 2 er nå i tenkeboksen for nye løsninger. Testing av tv-er, mobiler og høyttalere er godt stoff.

– Vi også å ta et tettere grep om feltet selv, og vil kanskje ta flere tester selv enn vi har gjort til nå. Skal vi samarbeide med andre, vil vi ha tettere styring på gjennomføring og rammen rundt testene, sier Molland.

– Kan Lyd & Bildes forhold til annonsørene ha gitt utslag i at utvalg av produkter som har vært testet av og for dere?

– Vi har ingen indikasjoner på at ordningen med at kan kjøpe seg til tettere forhold, har fått konsekvenser for testene.

Tenkte aldri tanken

– Tar der selvkritikk på at dere ikke har fulgt godt nok med selv?

– Sett i ettertid burde vi kanskje vært mer opptatt av dette. Men vi har oppfattet Lyd & Bilde som en seriøs aktør, og derfor ikke tenkt at denne type annonsøravtaler kunne eksistere, før det nå kom frem, sier Molland.

Han sammenligner avtalene med om annonsører i TV 2 skulle hatt særfordeler i redaksjonen.

– Fordelene annonsørene har hatt kan vi ikke akseptere. Det er jo helt utenkelig for TV 2 at en annonsør skulle kunne betale seg til en eller annen relasjon til redaksjonen, sier Molland.

- Skal opptre nøytralt og uavhengig

Tidligere har daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen i Lyd og Bilde skrevet i en e-post til Medier24 at at deres journalister «skal alltid opptre nøytralt og uavhengig, med ufravikelig journalistisk integritet – noe de også gjør», skriver de:

Lyd & Bildes redaksjon er 100 % uavhengig. Alt innhold og alle testresultater bestemmes og produseres utelukkende på bakgrunn av redaksjonelle vurderinger.  I hovedsak blander artikkelen mellom redaksjonelle fordeler og hvordan testen blir distribuert. Siden 1992 har Lyd & Bilde testet over 12.500 produkter, hvor en uavhengig redaksjon kontinuerlig har speilet bredden i markedet. Vår suksess bygger nettopp på at leserne har tillit til det journalistene skriver. Produktene i omlag halvparten av testene har kommet fra produsenter og leverandører uten regelmessig annonsering. Det samme gjelder henvisningen til vår test hos Aftenposten, hvor seks av ni produkter er fra leverandører L&B ikke har en annonseavtale, referert som en Premium-avtale, med. (..) I utgangspunktet er lydogbilde.no i dag et rent abonnementsnettsted, der man som gratisleser enten stoppes av softwall og/eller hardwall. Heller ikke vår printutgave og/eller Digitalutgave (Android/iPad) kan leses gratis. Eksterne mediepartnere mottar en like komplett test (kortversjon) av et produkt, om kunden er Premium-kunde eller ei – og det skal linkes til fullversjonen av testene på lydogbilde.no.
Powered by Labrador CMS