Nordic Entertainment Group (NENT) opplyser til Medier24 at TV3-programmet Love Island sin finale hadde 81 000 seere lineært på TV3 torsdag kveld.
– Det betyr nesten 20 prosent (19,7 %) kommersiell andel i sendetidspunktet. I tillegg så cirka 26 000 Love Island på Viafree og programmet holder fremdeles stand som det mest sette norske programmet på Viaplay i hele Norden, skriver Line Vee Hanum, kommunikasjonsdirektør i NENT.
På premieren i slutten av august hadde programmet 114.000 linære seere i snitt. Det betyr at de har mistet 28,95 prosent av seerne siden den gang.
– Skulle aldri være et skandaleprogram
På Viafree hadde programmet cirka 25.000 seere etter premieren. Vee Henum understreker at digitale seertall vil øke i løpet av uka.
– Alt i alt har vi i snitt hatt 100.000 seere på våre gratisplattformer. Det er et greit tall med tanke på hvor mange episoder det er i uka, sier Vee Hanum til Medier24.
På spørsmål om konseptet har vært litt tamt sammenlignet med for eksempel TV Norge sitt program «Ex on the beach», svarer Vee Hanum:
– Det er et helt annet format. Love Island har ikke vært meningen å være et skandaleprogram. Driveren har vært kjærlighet. Det har vært viktigere å få folk til finne hver andre. Så kan man si at castingen har vært så bra at de fant hverandre ganske tidlig, sier hun.
– Har NENT her en potensiell sidebusiness som matchmakere?
– Kanskje det, svarer Vee Hanum og ler.
Vee Henum kan verken bekrefte eller avkrefte om det kommer en ny sesong av Love Island.
– Vi gjør alltid evalueringer på hva som har fungert bra og ikke bra. Det er fast prosedyre når vi lager nye sesonger av et konsept.