NRK varsler endringer etter Lotto-kritikk fra PFU

– Det er naturlig å gjøre endringer når det har kommet en slik uttalelse fra PFU, sier etikkredaktør Per Arne Kalbakk til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag fikk NRK kritikk fra et flertall av medlemmene i Pressens Faglige Utvalg (PFU) angående Lotto-sendingene

Utvalget mener at NRK har opptrådt kritikkverdig på punkt 2.3 i Vær Varsom-plakaten: «Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet».

– Varsler endringer 

Nå varsler NRKs etikkredaktør, Per Arne Kalbakk, at de vil gjøre endringer etter kritikken fra utvalget. 

– Kritikken går på hvilken måte vi tydeliggjør Norsk Tippings rolle i produksjonene. Det er en lang tradisjon for at mediene forsøker å rette seg etter dette når man får kritikk fra PFU på tekstreklamepunktene, sier han til Medier24 og legger til: 

– Det er naturlig å gjøre endringer når det har kommet en slik uttalelse fra PFU, hvis ikke blir vil felt neste gang vi har en sending også, sier han. 

Det er imidlertid for tidlig for han å si noe om hva slags konkrete endringer det vil være snakk om. 

For tidlig å være konkret 

De skal nå igangsette en intern prosess, og starte dialog med produksjonsselskapet Fabelaktiv, om hvordan de kan gjøre endringer i sendingene. 

– Vi må sette oss ned og se på konklusjonen fra PFU når den kommer før vi kan si noe veldig konkret, sier Kalbakk. 

NRK var klaget inn til utvalget av spillgiganten Kindred-group, som mente NRKs Lotto-sendinger brøt med seks punkter i Vær Varsom-plakaten

– Vi var jo klaget inn av et bettingselskap, som mente at disse sendingene bryter med seks punkter i VVP. Så ender PFU opp med at fire medlemmer mener at vi på et punkt har opptrådt kritikkverdig. Vi tar med oss at utvalget ikke fant grunnlag for fellelse på flertallet av klagepunktene, sier han. 

Dette var punktene NRK var klaget inn for: 

  • 2.1, redaktørens ansvar for fri og uavhengig journalistikk
  • 2.2, redaksjonell habilitet
  • 2.3, åpenhet om bakenforliggende forhold
  • 2.6, skille reklame og journalistikk
  • 2.7, skille markedsaktivitet og redaksjonelt arbeid
  • 2.8, skjult reklame

Under debatten i utvalget sa blant annet TV 2s Anne Weider Aasen at hun ikke forstår hvordan NRK kan si ja til dette. 

– Jeg skjønner ikke at NRK synes det er greit at dette publiseres i kommersielt øyemed på Norsk Tippings hjemmesider, sa hun.

Samtidig mente PFU-medlem Kristin Taraldsrud Hoff at det ikke så ut til at Lotto-sendingene var utformet slik at de bryter med god presseskikk.

– Jeg synes ikke dette fremstår på en sånn måte at det rammes av Vær Varsom-plakaten med utgangspunkt i det vi har fått presentert her, sa hun. 

Powered by Labrador CMS