- Kjendiser som reklamerer for utenlandske bettingselskap, må forstå at de pusher et spilleproblem
Lotteritilsynet og politikerne skjerper tonen foran fotball-EM.
NTB
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB-Steinar Bjerkmann): Lotteritilsynet har sett seg lei på kjendiser som markedsfører utenlandske spillselskaper i strid med norsk lov.
62 ganger i timen ruller reklame for utenlandske spillselskaper på norske TV-skjermer. Ofte er det norske kjendiser som fronter bookmakerne.
– De må forstå at de pusher et spillproblem i Norge, sier direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar, til NTB.
Anslagsvis bruker spillselskapene 609 millioner kroner årlig for å reklamere på norske TV-kanaler som sender fra utlandet. Utenlandske spillselskaper har ikke lov til å annonsere i Norge, men systemet blir utnyttet ved å kjøpe reklamespots hos blant annet Viasat4 og MAX, som sender fra utlandet.
Åpner for bøter
Sandra Lyng Haugen, Tone Damli Aaberge, John Carew, John Arne Riise, Thorstein Helstad og Bernt Hulsker er blant fotballspillerne og kjendisene som er eller har vært tilknyttet selskaper som ønsker å fjerne NorskTipping og NorskRikstotos monopol.
Lotteritilsynet strammer skruen og skal følge opp tettere når noen reklamerer ulovlig for utenlandske bookmakere.
– Vi skal øke tilsynsaktiviteten retten mot alle som er medhjelpere. Bøter kan være et virkemiddel. Vi må få noen nye hjemler og et skjerpet lovverk, sier Hamar.
Og han vil ikke frede kjendisene som stiller opp, selv om han tror flere av dem ikke forstår konsekvensene av å reklamere for spillselskapene.
– Vi skal også informere kjendisene, så de blir så godt informert om at de promoterer et spilltilbud som er ulovlig i Norge. Jeg er bekymret for utviklingen, definitivt. De må forstå at de pusher et spillproblem i Norge, sier Hamar.
Rusfeltets samarbeidsorgan Actis ber også om strengere regelverk.
– Vi forventer også at myndighetene går etter norske aktører som medvirker til å bryte reklameforbudet, fra ambassadørene for utenlandske spillselskap til norske byråer som lager disse reklamene, sier leder Mina Gerhardsen.
Ikke aktuelt å stoppe TV-kamper
Nettgambling i Norge omsetter for 2,5 milliarder kroner årlig. Utenlandske spillselskaper står for rundt 60 prosent.
– Det er veldig mange av idrettskjendisene som selv har nytt godt av spillmonopolet, gjennom satsing på breddeidrett og frivillighet. De er fostret opp på det, og da er det synd at de bruker populariteten sin på å reklamere for noe som er direkte skadelig for norsk idrett og i kampen mot spillavhengighet, sier Aps stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen.
– Det er et brudd på de verdiene som norsk idrett forfekter. Det er innmari synd, fortsetter hun.
Regjeringen jobber med å stoppe reklamesendingene, men å gjøre Norge helt fritt for reklame for utenlandske spillselskaper er umulig.
Blant annet spiller en rekke fotballklubber med slik draktreklame, og det er naturligvis ikke aktuelt å stoppe visning av slike kamper.
– Du kan ikke stoppe Premier League-kampene eller sensurere draktene deres. Vi må erkjenne at vi ikke får stanset det helt. Vi kommer til å se det og bli påvirket, men vi kan stoppe direkte reklamefilmer i TV-ruta og en del av det som kommer fram på internett, sier enerettsforkjemper Trettebergstuen.