Til høsten er det lokal- og fylkestingsvalg, og NRK Trøndelag har inngått samarbeid med en rekke lokalaviser, for å sette lokale saker på dagsorden i valgkampen.
Linda Bjørgan er prosjektleder hos NRK Trøndelag, og forteller at de har delt Trøndelag opp i elleve mindre regioner – og skal dedikere én hel dag i løpet av den korte valgkampen til å sette ulike problemstillinger i akkurat den regionen på dagsorden – i samarbeid med lokalavisa i den gitte regionen.
– Vi har gjort lignende før, og hadde et godt samarbeid med lokalavisene i forbindelse med valget i 2015. Valg er viktig stoff og det er ikke nødvendig at vi trenger å konkurrere om alt, sier hun om samarbeidet.
«Alle» er med
Disse skal samarbeide med NRK Trøndelag i forbindelse med årets kommune- og fylkestingsvalg:
- Adresseavisen
- Avisa Hitra Frøya
- Avisa Sør-Trøndelag
- Trønderbladet
- Opp
- Opdalingen
- Arbeidets Rett
- Fjell-Ljom
- Nea Radio
- Selbyggen
- Stjørdalens Blad
- Avisa Innherred
- Trønder-Avisa
- Namdalsavisa
- Fosna-Folket
– Spennende
Redaktør i Hitra-Frøya, Bjørn L. Rønningen, forteller at han gleder seg til samarbeidet med NRK og tror det kommer til å få positive ringvirkninger for redaksjonen – og ikke minst muligheten til å løfte lokale saker opp på dagsorden.
– Vi har lett etter temaer som er interessante lokalt, men som også kan ha betydning regionalt. En dag i løpet av valgkampen slår vi sammen redaksjonene til NRK Trøndelag og Hitra Frøya, for å jobbe sammen på alle flater på en dag, sier han til Medier24.
Rønningen forteller at han er imponert over hvor mye innsats NRK Trøndelag-gjengen legger ned i å få på plass et samarbeid, og ønsker å gi skryt til konkurrenten.
– Vi skal spille på hverandres styrker. NRK er gode på masse og vi er gode på masse og når vi slår det sammen, blir det veldig bra. Jeg gleder meg spesielt til å samarbeide om direkte-elementet, som NRK er gode på, sier Rønningen.
Redaktøren forteller at han håper dette vil bidra til å løfte fram lokale spørsmål.
– Jeg har selv vært kritisk til at distriktsspørsmål sjeldent får nok oppmerksomhet i NRK, og mitt håp er at lokale problemstillinger med en regional relevans vil kunne løftes fram til en større plattform enn vår.
Kartlegger behov
NRK Trøndelags Linda Bjørgan forteller at de fortsatt er i en tidlig fase av prosjektet, og jobber nå med å finne ut av hva behovene er i de ulike lokale redaksjonene.
– Vi har hatt fellesmøte med redaksjonene og har satt ned en arbeidsgruppe, som har laget en mal for hvordan vi ser for oss opplegget. Så tar jeg med meg den malen rundt til redaksjonene for å snakke med lokalavisene, og så blir det et nytt møte igjen utpå våren, sier Bjørgan.
Nå jobber NRK med å sette sammen teamet som skal jobbe med prosjektet i løpet av valgkampen.
– Alle er ikke koblet på enda, vi er i ferd med å sette sammen teamene. Her er det jo alt fra ganske store til veldig små redaksjoner, som har ulikt med ressurser. Nå kartlegges det hva vi og de kan bruke av ressurser på dette, sier Bjørgan.
Prosjektet går fra midten av august og fram til valgdagen 9. september.