Nye tall: Radiolyttingen går litt opp denne uka, men ligger fortsatt under 50 prosent

NRK vinner markedsandeler, mens Bauer Media og Radio Norge sliter, viser en ny undersøkelse fra Kantar TNS.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Radiolyttingen går litt oppover igjen, men er fortsatt under 50 %. Det viser PPM-tall for uke 30 utarbeidet av Kantar TNS. Dette er tredje uke på rad med lyttermålinger under 50 %. I Uke 30 ble den daglige radiolyttingen målt til 49,1 %. Det er opp nesten et prosentpoeng fra uka før, da lyttingen lå på 48,2 %.

Uka før det igjen, altså uke 28, ble lyttingen målt til 48,5 % og dette er de eneste tre ukene noensinne med oppslutning under 50 %. NRK går fram i uke 30 sammenlignet med uke 29, og det er særlig NRK P1 som sørger for en liten opptur for statskanalen. Også P3 og mP3 gikk oppover, mens NRK P1 og P1+ hadde en relativ dårlig uke. P4-gruppen som helhet holdt seg stabil i uke 30 og det gjelder også de fleste av gruppens radiokanaler. Blant holder hovedkanalen P4 seg stabil på 10,0 %, viser PPM-tallene. Bauer Media har derimot en elendig uke og går ned 1,4 prosentpoeng til bare 9,4 % totalt.

Det er særlig den tidligere hovedkanalen Radio Norge som har en makaber dårlig uke, med bare 2,4 % oppslutning. Det betyr at kanalen bare var såvidt større enn Norsk Pop og Radio Vinyl. Det betyr igjen at NRK vinner markedsandeler, mens Bauer Media taper andeler. Men, som man ser har Bauer vært langt nede før og tatt seg opp, så det er for tidlig å si om dette bare er en liten dipp eller begynnelsen på en trend.

Lokalradioene er ikke med på disse målingene. 

 

MARKEDSANDELER UKE 30 (uke 29 - uke 28 - 27 - 26 ) 

  • NRK TOTALT: 67, 0 - ( 64,8 - ( 65,5 - 65,3 - 65,3 - 65,8 )
  • P4-GRUPPEN: 23,9 - ( 24, 0 - 24,0 - 25,6 - 24,5 - 24,2 )
  • BAUER MEDIA: 9,1 - ( 11, 1 - 10,5 - 9,1 - 10,2 - 10,0 ) 
Powered by Labrador CMS