Illustrasjonsfoto.

Lokalradioenes reklameinntekter falt med 14,6 prosent i 2016

Alle de viktigste inntektskildene for lokalradioene, som reklameinntekter, bingoinntekter og gaver, gikk ned fra 2015 til 2016.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lokalradioenes samlede reklameinntekter falt med 14,6 prosent i 2016, fra 231 til 194 millioner kroner, ifølge del to av Medietilsynets rapport om økonomien i norske mediebedrifter.

Samlet sett har lokalradioene overskudd, men det skyldes i stor grad de 16 lokalradioene i P4-nettverket. De kan samkjøre reklamesalg for hele landet, og reklame utgjorde 95 prosent av deres inntekter.

Når de nasjonale radiostasjonene flytter sine sendinger over til dab-nettet i løpet av 2017, vil lokalradioene stå alene igjen på FM-nettet mange steder. Hva det betyr for lytterne og økonomien til radioene, gjenstår å se, skriver Medietilsynet.

Totalt er det om lag 250 konsesjoner for lokalradioer. 30 har meldt fra til Medietilsynet om at de sluttet å sende på FM-nettet i 2016, fordi de enten la ned eller gikk over til dab.

I 2016 omsatte lokal-TV-stasjonene for 30 millioner kroner, 2 millioner mindre enn i 2015.

Powered by Labrador CMS