Lofotposten-redaktør.

Lofotposten kutter antallet papirutgaver

Korona-krisa og endringer blant abonnentene gjør at Lofotposten kutter fra seks til fire ukentlige utgaver av papiravisa.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lofotposten reduserer antall utgivelser på papir fra seks til fire fra den 15. mai, skriver de i en pressemelding. Det er mandagsavisen og fredagsavisen som kuttes. 

- Vi har valgt bort mandag fordi vi ønsker å prioritere fullt digitalt fokus i helgene. Vi vil beholde lørdagen fremfor fredag fordi det er en god lesedag på papir. Vi vil sette ekstra trykk inn på denne utgaven for å gi en enda bedre leseropplevelse til de som foretrekker papir, sier sjefredaktør i Lofotposten, Marianne Steffensen Kielland i meldingen. 

 

Korona-krise og digitale abonnenter

Redaktøren begrunner kuttet er at leserne har beveget seg over på nett og at de nå har 3900 rene digitale abonnenter, som ifølge meldingen utgjør over 60 prosent av den totale abonnementsbasen. 

- Lofotposten.no er i dag vår største og viktigste kanal. Vi vil satse enda sterkere digitalt på lesernes førstevalg for lokale nyheter. Vi tilpasser oss til lesernes forventninger og ønsker. Samtidig skal vi ivareta dem som foretrekker å lese oss på papir gjennom færre, men fyldigere papirutgaver, sier Steffensen Kielland.

I tillegg til endringer i leservanene, kommer annonsesvikten som følge av korona-krisen som et tilleggsmoment i hvorfor de velger å kutte frekvensen. 

- Vi har mistet en betydelig andel av våre annonseinntekter den siste måneden, og de er svært viktige for å få finansiert journalistikken. Reduksjonen i antall utgivelser på papir hadde kommet for oss uansett, men krisen er en faktor for timingen, sier Steffensen Kielland. 

 

– Bruke mer ressurser digitalt

Styreleder i Lofotposten Marit Skog mener Lofotposten er godt rustet til å gjøre endringen. 

- Størsteparten av abonnentene forholder seg allerede i dag til den digitale utgaven på Lofotposten.no. Motivasjonen for å redusere antall papirutgivelser er å kunne bruke enda mer ressurser digitalt, noe som er helt i tråd med utviklingen og digitaliseringen av våre abonnenter. I Amedia region nord  har vi tidligere gjennomført endring i frekvens på papir både for Fremover, Finnmark Dagblad og Finnmarken, med gode resultater, sier Skog i meldingen. 

Tillitsvalgte og ansatte har vært involvert tett i prosessen med endringa som nå skjer.

  - Dette skal styrke Lofotpostens evne til å fortsatt levere relevant, god og kritisk journalistikk. I den svært utfordrende tida med korona-krisen ser vi ekstra godt viktigheten av gode og seriøse nyhetsformidlere også lokalt. En økt satsing digitalt er naturlig i 2020, og helt i tråd med folks lesevaner. Samtidig er papiravisen fortsatt svært viktig for oss, den skal vi ta godt vare på også fremover, sier Øystein Ingebrigtsen i redaksjonsklubben i Lofotposten og ansatterepresentant i styret i meldingen. 

Powered by Labrador CMS