Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (LLA).
Ole Alexander Saue
Det samlede opplaget fortsetter å synke for lokalavisene
LLA-avisenes samlede opplag har en nedgang med 0,3 prosent. – Det er godt å se at lokalavisenes opplag er nokså stabilt
Denne artikkelen er over to år gammel.
Landslaget for Lokalaviser (LLA) organiserer 110 lokalaviser i Norge og onsdag morgen presenterte de nye opplagstall for alle MBL- og LLA-organiserte aviser.
Det samlede opplaget for lokalavisene går ned med 0,3 prosent sammenliknet med siste halvår i fjor. Lokalavisene hadde et netto opplag på drøye 351.000, viser ferske tall fra LLA.
– Det er godt å se at lokalavisenes opplag er nokså stabilt. Vi gleder oss også over LLA-avisenes satsing på digital innovasjon. Rett nok har mange små aviser fortsatt en lang vei å gå, men senest under valget sist uke, så vi at over 15 aviser dekket valgvakene fortløpende med levende lyd og bilde. Dette inspirerer lokalavisene til å satse videre på innovasjonsarbeid og lokal kvalitetsjournalistikk. I en tid med falske nyheter og polarisert samfunnsdebatt, er det viktig med lokale redaktørstyrte aviser, sier generalsekretær Rune Hetland.Over 83 % av lokalavisenes opplag er nå digitale pakker, der leserne tilbys lokal journalistikk og lokale annonser både på nett og papir.
Blant de 46 av LLAs aviser som øker opplaget det siste halve året, er Dag og Tid. Netto opplagsøkning for ukeavisa er 580. Vennesla Tidende, Vestnytt, Askøyværingen og Fanaposten er andre eksempler på lokalaviser med god opplagsutvikling.