Hvem er årets beste kvinnelige medieledere og talent? Nå nærmer det seg fristen for å foreslå kandidater

Medienettverket for kvinner i ledelse jakter gode navn til årets priser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medienettverket, forum for kvinner i ledelse skal igjen kåre årets kvinnelige medieleder og årets kvinnelige talent. Nå jakter juryene gode kandidater, og fristen er 19. august - altså om en drøy uke. 

- Vi må løfte og vise frem dyktige kvinner. Derfor er disse prisene viktige, sier Linn de Lange, leder i Medienettverket.

– Selv om vi ideelt sett hadde ønsket å dele ut priser til dyktige ledere uavhengig av kjønn, ser vi fortsatt behovet for en slik segmentering ettersom kjønnsfordelingen i lederstillinger er såpass skjev. Når det er sagt, er dette en kåring som først og fremst holder ledelse i fokus.

- Må synliggjøre de flinke damene

Victoria C. Schultz, konserndirektør i Amedia, er ansvarlig for kåringen av årets leder. Hun mener det fortsatt er viktig å sette kvinnelig lederskap på agendaen:

- Vi må synliggjøre de flinke damene der ute for å gjøre toppledere og styrer oppmerksomme på dem. Samtidig håper vi at dette bidrar til å inspirere yngre damer til å påta seg lederoppgaver.

- Så er dette, for meg personlig, en veldig interessant oppgave, for du blir kjent med nye navn i bransjen og får et veldig godt innblikk i hvordan kandidatene utøver sitt lederskap, sier juryleder Victoria C. Schultz.

Juryen leter etter dyktige kandidater som over tid leverer resultater redaksjonelt, økonomisk eller markedsmessig, og som utøver godt lederskap på alle nivåer.

- Så er det viktig at de fremmer mangfold i sitt lederskap og drar andre kvinner med seg, sier Schultz.

Jakter også unge talenter

Fjorårets vinner av årets medieleder ble Vibeke Furst Haugen, mens Susanne Kaluza fikk pris som årets talent.

Trine-Lise Jagge, hodejeger i Dynamic People, leder jakten på de unge talentene:

- Jeg brenner for å få flere kvinner inn i lederstillinger; identifisere, løfte opp og frem dyktige kvinner som ønsker seg inn i lederposisjon. Det er fortsatt altfor få kvinnelige søkere til lederstillinger generelt, sier hun.

- De som går med en drøm om å bli leder, ledertalenter som vil gjøre en strålende innsats bare de får og griper sjansen. Dersom jobben vi gjør i Medienettverket med kåringen av «årets talent» kan bidra til at flere kvinner tar steget opp i lederposisjoner, har jeg vært med på å gjøre en forskjell.

Prisene skal i år deles ut på Medienettverkets høstseminar på MESH 22. september.

Powered by Labrador CMS