Gullenken 2016: To priser til «Line Jorda Rundt» både Årets kampanje og Årets overraskelse
#somed2016: Reiste jorda rundt og fant gratis overnatting på Instagram.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Under Social Media Days 2016 i Oslo tirsdag, deles det ut 10 priser i Gullenken 2016.
En av prisene er Årets sosiale medier-kampanje.
Den går i år til NRK P3-prosjektet Line Jorda Rundt. Programmet fikk også prisen Årets overraskelse.
Juryen uttaler i sin begrunnelse:
20. august pakket Line Elvsåshagen på seg sekken, sa hadet til katten Tut og ruslet livredd oppover mot Sagene kirke.
Hun hadde bedt Instagram om skyss til Gardermoen - for NRK betalte kun flybillettene til jorda rundt-turen. Kost og losji måtte hun selv skaffe via følgerne sine på nettet.
6 uker, 225 Instagram-poster, 75 Facebook-videoer og utallige snaps senere landet Line i Norge igjen, denne gangen med nærmere 50 000 følgere på slep.
Historien om den lille jenta i den store verden ble fortalt i sin helhet på nett - både via Instagram, Snapchat og videoer på Facebook. Innholdet sto på egne ben og var blitt et eget univers der TV-serien nesten ble overflødig.
Et fantastisk prosjekt, der så og si alle sosiale muligheter ble tatt i bruk.
Mer om prisene og #somed2016 kommer utover ettermiddagen.