Gard Steiro, VG-redaktør

M24TV:

VG er Norges mest leste avis. Sjefredaktør Gard Steiro ser likevel ingen grunn til å ligge på latsiden

– Når medievanene endrer seg, så har du ikke råd til å være lat én eneste dag, sier Gard Steiro til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag kom lesertallsoversikten fra Kantar og Mediebedriftenes Landsforbund (MBL), som viser at VG er landets desidert mest leste avis. 

Med 2,4 millioner daglige lesere, og digital vekst, har VG-redaktør Gard Steiro all grunn til å smile.

– Det er jeg fornøyd med. Jeg er fornøyd med at vi har vekst, og at vi får flere brukere og at brukerne bruker mer tid på våre nettsider, sier han til Medier24. 

Se intervju med Gard Steiro her: 

Ikke tid til å ligge på latsiden

Dagbladet er nummer to på lista, og leverer 1,3 millioner lesere, ifølge oversikten fra MBL og Kantar. 

– Dere er rundt en million foran de største konkurrentene. Er dere redde for å bli late? 

– Slik oppfatter jeg virkelig ikke organisasjonen. Vi skjønner at vi har en sterk posisjon i dag, vi er flinke på nyheter, sport og underholdning. Så vet vi at medielandskapet endrer seg fort, og skal du beholde posisjonen, må vi gjøre store endringer framover også, sier han og legger til: 

– Det handler ikke bare om konkurransen fra de andre norske mediene. Når medievanene endrer seg, så har du ikke råd til å være lat én eneste dag, sier han. 

Selv om VG er størst, er nyhetskampen knallhard. Den mener Steiro leserne nyter godt av. 

Steiro sier at det i tiden framover kommer til å handle om å vinne nyhetskampen. Hver eneste dag. I tillegg til å levere knallsterkt på egne nyheter og undersøkende journalistikk. 

– Vi skal satse på nyheter, og vi skal vinne slaget om å være best på nyheter i Norge hver dag. Det mener jeg vi er i dag, og det kommer vi til å fortsette å være. 

Snap-suksess

VG er også landets største mediehus på sosiale medier-plattformen Snapchat, og bruker mye ressurser på å nå ut til unge mediebrukere med sine nyheter. 

Arkivfoto fra november 2018: Deler av VGs Snapchat-redaksjon: Fra venstre: Eirik Tufteland Kroken, Bastian Lunde Hvitmyhr, Kristina Kinne, Jonathan Falck og Randi Midtskog.

– Det har vært en helt målbevisst satsing de siste årene. Vi ser at VG må ta i bruk andre virkemidler for å nå de yngste: De stiller andre krav til oss, og bruker andre formidlingsteknikker enn det andre lesere gjør, sier han og legger til at han er fornøyd med at de når bredt ut: 

– Det er svært hyggelig, og langt bedre enn vi trodde da vi startet, men det er også først og fremst en læringsplattform for oss, for å forstå hvilke forventninger disse brukerne har til journalistikken vår, også på andre plattformer, sier han. 

Powered by Labrador CMS