Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup de siste lesertallene for norske mediehus.
Hovedtrekkene er som ventet: Papiravisene mister lesere i et dramatisk fall. For eksempel misteer VG på papir over 100.000 lesere, mens Aftenposten taper 70.000 lesere. Alt sammenlignet med høsten 2014.
Dagbladet taper «bare» 26.000 lesere.
De ti største papiravisene:
Avis | Antall lesere i hele 1.000 |
F&M 2013-2014 (14/2) | F&M 2014-2015 (15/2) |
Aftenposten | 617 | 547 |
VG | 556 | 437 |
Dagbladet | 290 | 264 |
Dagens Næringsliv | 252 | 226 |
Bergens Tidende | 201 | 181 |
Adresseavisen | 184 | 157 |
Stavanger Aftenblad | 152 | 139 |
Morgenbladet | 111 | 103 |
Klassekampen | 95 | 96 |
Vårt Land | 92 | 78 |
At papiravisene taper er i og for seg verken en nyhet eller overraskende. Mer interessant er det kanskje at mediehusene ikke lenger kan skryte av at de øker i totaldekning med samlet lesertall på papir, nett og mobil.
For der VG for et år siden nådde 2,388 millioner lesere, har de nå mistet 22.000 lesere og når 2,366 millioner.
Aftenposten taper også marginalt, det samme gjør Dagbladet.
Av de ti største mediehusene på totaldekning er det bare ett som øker; Klassekampen.
De ti største mediehusene (samlet netto lesertall på alle målte plattformer- papir, nett og mobil):
Avis | Antall lesere i hele 1.000 |
F&M 2013-2014 (14/2) | F&M 2014-2015 (15/2) |
VG | 2388 | 2366 |
Aftenposten | 1279 | 1271 |
Dagbladet | 1535 | 1509 |
Dagens Næringsliv *) | | 537 |
Bergens Tidende | 319 | 309 |
Adresseavisen | 289 | 268 |
Stavanger Aftenblad | 214 | 208 |
Bergensavisen | 148 | 145 |
Nordlys *) | | 136 |
Klassekampen | 117 | 120 |
*) Ikke sammenlignbare tall med 14/2-rapporteringen
Øker på mobil
Blant få lyspunkt i rapportene, peker MBL på at nå leser daglig 41 prosent av nordmenn nyheter fra norske mediehus på sin mobil.
Totalt når mediehusene 85 prosent av befolkningen daglig.
- At 85 prosent daglig bruker tjenester fra våre mediehus, viser at folk fortsatt vil ha godt norskprodusert innhold. Det gir oss tro på fremtiden til norsk presse, sier MBL-direktør Randi Øgrey i en pressemelding.
Fallet i lesing av papirutgavene er totalt sett på drøyt 10 prosent, og det er som nevnt de største avisene som faller mest.
Men samtlige avisgrupperinger har nå negative tall. I snitt leser 55 prosent minst en papiravis en gjennomsnittlig dag. På hverdager er tallet 59 prosent. I snitt leser vi 0,9 papiraviser daglig.
- Mediehusenes totale dekning, er stabil, skriver MBL.
Papirlesingen faller, lesingen av innhold på digitale utgaver flater ut og lesingen av de mobile utgavene øker med i gjennomsnitt 16,6 prosent. I snitt bruker nordmenn 3.2 medieprodukter daglig fra norske avishus.
Medier24 kommer tilbake med mer.