Disse papiravisene økte lesertallene: – Et tegn på at vi prioriterer riktig
De fleste avishusene i Norge opplever et fall i lesertall på papir, men Klassekampen, Nationen, Finansavisen, Romerikes Blad og Østlendingen er blant dem som går mot strømmen.
På papir er det Aftenposten som er landets største med sine 353 000 lesere, foran VGs lørdagsavis med 340 000 lesere. Begge de to avisgigantene opplever imidlertid et fall i papirtallene fra forrige måling.
Blant de få avisene som faktisk opplever en oppgang er Klassekampen, Nationen, Finansavisen, Romerikes Blad og Østlendingen.
Slik fordeler veksten seg:
Klassekampen: fra 111 700 til 114 100 lesere
Finansavisen: fra 54 700 til 62 800 lesere
Nationen: fra 50 400 til 55 200 lesere
Romerikes Blad: fra 43 800 til 44 600
Østlendingen: fra 24 500 til 25 900
Se fullstendig tabell over lesertallene nederst i saken!
Medier24 tok en telefonrunde til noen av redaktørene i avisene og spurte hva de tenker om papirøkningen, hva de tror den skyldes og hva de skal gjøre for å fortsette veksten.
Mari Skurdal, redaktør Klassekampen:
– Vi jobber hver dag for å lage en så god avis som mulig. Den publiseres i sin helhet en gang i døgnet på nett og papir. Dermed sprer vi ikke kreftene for vidt og kan konsentrere oss om det viktigste: journalistikken.
– At satsingen gir flere lesere, er positivt og vi tar det som et tegn på at vi prioriterer riktig. Framover skal vi fortsette arbeidet med å heve avisas kvalitet, både på nett og papir. Det er nok å ta tak i. Vi er bare ved reisens begynnelse.
Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen:
– Vi er stolte og glade over at stadig flere leser Nationen på mobil, nett og papir, noe alle våre medarbeidere jobber hardt for hver eneste dag. Økningen er på hele 22 prosent det siste året og viser at vi er på god vei til å visjonen vår virkelig: Å gjøre landbruk, matproduksjon og bosetting i hele landet viktig for alle.
– Vi har styrket vår evne til å vinne nyhetskampen, til å være først og best på nyheter i vår nisje og næring. Vi har styrket meningsstoffet med lanseringen av debattarenaen #motkultur - og ser at dette trekker enda flere lesere også til nyhetssaker og annet innhold. Det pågår store endringer i norsk landbruk akkurat nå; politisk, regulatorisk og forbrukermessig - og det gjør vårt innhold enda mer relevant for flere.
Steinar Grini, redaktør i Finansavisen:
– Det er selvfølgelig veldig hyggelig. Jeg tror økningen skyldes at Finansavisen satser som aldri før - både på nyhetsavis og mange magasiner. Vi har akkurat slått sammen Finansavisen med Hegnar.no og jeg håper og tror at det skal gi oss enda flere lesere og abonnenter.
Magne Storedal, ansvarlig redaktør i Romerike Blad:
– Det er hyggelig å registrere at papiravisen vår leses av flere. Det registrerer vi med glede. Samtidig vet vi at papiravisene generelt har en fallende tendens. Vi legger derfor mer vekt på det som skjer i det digitale området. Der har vi også en pen vekst med en økning på nesten 10 000 lesere på et år.
– Årsaken til veksten er nok primært pluss- og innholdsstrategien til Amedia. Men også at vi evner å treffe bra med innholdet vårt over hele Romerike. Vi har jobbet godt internt.
Truls Sylvarnes, konstituert redaktør i Østlendingen:
– Det er gledelig å se at lesingen på papir øker. Det viser at papiravisen fortsatt står sterkt hos mange. Hos oss handler hver dag om å lage et godt og relevant innhold i det som blir en mer og mer digital arbeidsdag. Og det er nettopp dette innholdet som skal sikre oss vekst i fremtiden også.
Her er papirtallene:
Tallene er hentet fra oversikten til MBL - og sortert fra høyest til lavest tall i kolonnen «Forbruker og Media ´19/2».