Kampen om å være det foretrukne nyhetsnettstedet i Norge har tilspisset seg kraftig de siste ukene.
VGs egne trafikktall
Bare mobil:
I uke 4 2018 hadde de 1,3 millioner unike brukere. I uke 4 2019 hadde de et snitt på 1,6 millioner unike brukere. Det er en vekst på 14%.
Totalt digitalt mobil+desktop+tablet:
Samme uke som over: 2,4 millioner brukere i snitt i 2018 - 2,6 millioner brukere i snitt i 2019. Vekst på 10 prosent.
Sidevisninger:
I uke 4 2018 hadde de 134 millioner sidevisninger på det de definerer som VGs kjernevirksomhet. I samme uke 2019 hadde de 152 millioner sidevisninger. Vekst på 14%. Om man tar med alle deres digitale enheter hadde de samme uke 165 millioner sidevisninger i 2018 vs 207 millioner sidevisninger i 2019. Vekst på 27%.
Uke 4 i 2019 er for øvrig deres 4. beste uke all time målt i antall sidevisninger. Den beste uken var uke 7 i 2018 (under OL). Den uken hadde de totalt rett under 172 mill sidevisninger på det de definerer som VGs kjernevirksomhet.
Video / VGTV:
På mandag hadde de 1,340 millioner visninger - skyldes bla. Eirik Jensen-sendingen.
Januar så langt er den beste måneden i VGTVs historie - med en daglig snitt-trafikk på 870.000 visninger.
Men elefanten i rommet er VG, som er astronomisk langt fremme – og som egentlig konkurrerer vel så mye med globale giganter og søvn – som markedet her hjemme.
Se VGs tall i faktaboks (øverst på mobil)
– Vi skal være størst og best
Men nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken og utviklingsredaktør Ola Stenberg i VG har ingen planer om å la de andre spise seg inn på markedsandelene.
– Endelig får vi litt skikkelig konkurranse i norsk nyhetsmediebransje. Det har vært et ønske fra VG om at det er tøffere konkurranse om nyhetene, for det er til slutt bra for brukeren. Derfor sier vi et stort ja til konkurranse.
– Skal de andre mediene skal få lov til å spise seg inn på dere?
– Selvfølgelig ikke, sier Stenberg og blir replisert av Håndlykken:
– Ingen skal ta fra oss posisjonen. Vi skal være først, størst og best.
Og for å vise hvor langt framme de egentlig er:
– Det er ganske tydelig for oss at enkelte av konkurrentene våre satser videre på det VG er gode på, som video og breaking news. Den nye konkurransen tilsier nå at vi girer opp enda mer. At Dagbladet er så tydelig på at de skal være gode på både video og breaking news, det er både en anerkjennelse for oss og bra for konkurransen, sier Stenberg.
– Er det en fare for at de kan begynne å ligne på dere?
– Jeg registrerte at Dagbladet skulle gjøre det samme som vi gjorde og da vil jeg sende den ballen tilbake og oppfordre de til å finne sin greie, fremover å være en dårligere lillebror. For brukerne er det bra at mediene dyrker sin egenart i stedet for å bli kopier av de andre, sier hun med et syrlig stikk mot konkurrenten på Hasle.
– Dagbladet har for alvor tatt opp kampen om breaking news. Undertegnede dro for første gang innom Dagbladet i stedet for VG på et par nyhetshendelser nylig. Hva skal dere gjøre for å hindre at det gjentar seg?
– Brukervaner endrer seg ekstremt fort i dag. Vi tåler ikke at brukere opplever at Dagbladet er først ute, for det skal så lite til før en bruker i dag ikke er lojal. Det betyr bare at vi må skjerpe oss og passe på at vi beholder den posisjonen og at vi gjør det på hver eneste sak, sier Håndlykken.
– Det skal ikke være noen stor tvil om hvem som er størst og best, sier Stenberg.
– Er det lett å bli litt fat and happy på topp?
– Vi er bevisst på å holde motivasjonen oppe ved å levere best mulig hver eneste dag. Det er ingen som blør så mye for drakta som vi i VG. Vi er ikke blitt fat & lazy, det kan jeg garantere, Håndlykken.
Sjefredaktør Alexandra Beverfjord svarer slik:
- At VG skal begynne å snakke om å kopiere, ja det er litt søtt. Da vil jeg bare nevne noen stikkord: Det var Dagbladet som utviklet det vi i dag kjenner som den moderne tabloidjournalistikken, vi var første riksavis på nett, første riksavis med web-TV i 1999, først ute med Blink-satsing, først med søndagsavis, først med eget sportsmagasin, først med helgemagasin. Alt dette ble kopiert av VG.
Slik skal de befeste posisjonen videre
Stenberg er tydelig på at det er VG som har brøytet vei når det kommer til utvikling – alt fra web-TV til content marketing, Snapchat osv. Og det har kostet.
For VGTV har brukt flere hundre millioner kroner på å lykkes, men nå har TV-pengene kommet og alt virker så mye bedre.
– Det er nettopp det at vi har vært tidlig ute og tatt risiko som har skapt den nr. 1-posisjonen vår og har medført at vi har et ganske stort gap til konkurrentene. Det er ingen tvil om at det har vært en stor kostnad, men verdien i den andre enden er stor.
– Hva skal VG gjøre for å fortsatt utvikle seg og ikke miste posisjon?
– Hvis det er en ting man skal være ydmyk på, så er det å si at «vi har løsningen for fremtiden». Vi satser tungt på utvikling og innovasjon og midt i hjertet av nyhetsrommet sitter et teamet som jobber med redaksjonell utvikling, for å utvikle oss på kjerneområdet vårt.
Dette er budskapet til konkurrentene
Konkurransen mellom mediene er én ting – en annen er kampen om oppmerksomheten mellom de globale gigantene. Der Amazon og Netflix sier at de kjemper mot tid og søvn, så er også VG opptatt av Facebook og de andre sosiale mediene.
– Vi slåss i alle retninger og må være supervåkne når alle sier at de skal ta oss. Hvis vi setter oss tilbake i stolen og sier at det kommer til å gå bra, fordi gapet er så stort, ja da kommer vi til å tape, sier Stenberg.
Nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken sier at de måler millimeternivået av konkurransen. Hvem var først ute med saken? Hvem pushet først i appen? Hvordan så forsidene ut? Og klokken 10:45 går de gjennom døgnet – og ser på hva som kunne blitt gjort bedre.
– Hva er budskapet til konkurrentene som nå prøver seg?
– Lykke til! Og det er greit å minne de på at det er et stykke opp til førsteplassen på den pallen, avslutter Stenberg til latter fra Håndlykken.