25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin. Illustrasjonfoto

45 magasintitler har økning i antall lesere - 29 titler går tilbake

Pondus, Hjemmet og Illustrert Vitenskap størst i landet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag kom lesertallene for norske aviser og magasiner og det viser at 25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin.

Magasinlesingen er stabil med en svak vekst på 0,5 prosent. Totalt har 61 prosent av magasinene vekst i antall lesere.

Enkelte magasiner har fått færre årlige utgivelser, og det er i siste periode målt færre titler enn året før.

– Det er svært gledelig at over halvparten av de målte titlene opprettholder eller øker sine lesertall. At et magasin i snitt blir lest eller sett i 3,3 ganger viser at magasinene har lang levetid, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.

Slik står det til

45 titler har økning i antall lesere, 29 titler går tilbake, mens en ny tittel er kommet til.

"Bolig og interiør", "Kvinne" og "Bil og båt" er de største magasingruppene i antall titler, med til sammen 25 av 75 målte blader i markedet.

Blader i gruppene "Innsikt og økonomi" har størst vekst av de målte gruppene, etterfulgt av "Tegneserie og ung" og "Bolig og interiør". Kvinnesegmentet taper noe, mens "voksen kvinne" holder seg stabilt.

Tegneseriebladet PONDUS er nå Norges mest leste blad med 468 000 lesere per utgave, tett fulgt av Hjemmet og Illustrert vitenskap. Også Se og Hør Tirsdag har over 400 000 lesere.

Interiørbladet Bo Bedre øker mest av magasinene i antall lesere (+59 000) sammen med Her&NÅ (+45 000) og Dine Penger (+38 000). Bo Bedre har nå 231 000 lesere, mens Her&Nå for første gang siden 2013 har over 300 000 lesere.

Dette er de 10 mest leste bladene som er medlem av MBL:  
   
Tegneseriebladet PONDUS 468
Hjemmet 466
Illustrert Vitenskap 458
Se og Hør Tirsdag 409
Donald Duck & Co 329
Her & Nå 312
Vi over 60 300
Familien 279
Aftenposten Historie 261
Aftenposten Innsikt 259
Powered by Labrador CMS