TV 2 endte med et driftsresultat på 83,3 millioner kroner i 2023, en markant forbedring fra underskuddet på 6,3 millioner i 2022. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Mediehuset økte inntektene med 11,8 prosent fra 5,2 milliarder kroner til 5,8 milliarder kroner. Reklameinntektene økte fra 2,04 milliarder til 2,10 milliarder.
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Lene Eltvik Vindfeld, sier til Journalisten, som omtalte resultatene først, at det er mer som skal til enn forbedringene det siste året.
– Det er et resultat vi har jobbet for å få til, men det er en lav driftsmargin på 1,4 prosent. Det er ikke bærekraftig over tid. Det handler om at det er et krevende terreng, sier hun til Journalisten.
I sin årsberetning skriver TV 2 at inntektsveksten i hovedsak
er knyttet til TV 2 Play, og at 2022 ble negativt påvirket av
distribusjonskonflikter.
Kostnadene i mediehuset endte på 5,7 milliarder kroner, mot
5,2 milliarder i 2022. Økningen knytter seg blant annet til nye
sportsrettigheter.
I årberetningen skriver de også at TV 2-seeingen falt i
2023, som følge av endrede brukervaner, men at kundeveksten på strømmetjensten
Play økte.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no