I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.
Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen.
– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du skjer i 2025?
– Her er det vanskelig å komme utenom KI. Det mest spennende for oss i NRK er uten tvil at vi nylig lanserte NRKGPT for utvalgte redaksjoner. Målet er å rulle ut til hele NRK neste år. NRKGPT er både et chat-verktøy á la ChatGPT og en samling ulike assistenter.
– I 2025 tror jeg noe av det viktigste vi gjør er å forstå potensialet for KI, utforske mulighetene – og bli veldig flinke til å koordinere og dele erfaringer med innovativ bruk av KI på tvers i NRK.
– Hva var det største øyeblikket for NRK i 2024?
– Premieren på Oro Jaska, den første samiske dramaserien for unge på mange år. Det topper et år der NRK virkelig har løftet det samiske oppdraget.
– Hvis jeg kan nevne en ting til, er det jo ganske stort at NRK vant Forskningsrådets innovasjonspris 2024 sammen med forskningsinstituttet NINA.
– Vi fikk prisen for bruk av KI til å kartlegge arealbruken i Norge over en femårs periode. Det er så kult!
– Hva var den største utfordringen dere sto i i 2024?
– En stor utfordring er å klare holde farten i store og nødvendige endringsprosjekter, samtidig som vi skal levere et tilbud til publikum på samme høye nivå som før – og spare inn på kostnadene våre. Men det klarer vi!
– Hva blir de største satsingene for dere neste år?
– I februar er vi vertskap for VM på ski i Trondheim, det gleder jeg meg til. Og til høsten går Norge til et avgjørende stortingsvalg. Det løpende nyhetsarbeidet, i kombinasjon med den undersøkende journalistikken vi lager over hele landet, er vår aller viktigste satsing i 2025.
– Hvilke utsikter har norske medier i 2025 med tanke på økonomi?
– Mange vil måtte stramme livreimen. Høyere priser og sterk lønnsvekst vil stille krav til edruelighet på kostnadssiden i alle medievirksomheter. Heldigvis er nordmenn usedvanlig opptatt av nyheter, både fra kommersielle medier og fra NRK, og villige til å betale for dem.
– Jeg tror de redaktørstyrte mediene i enda større grad må dele kompetanse, erfaringer og teknologi. Sammen kan vi løse de store utfordringene vi står overfor.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no