Siv Juvik Tveitnes.

Forventer mer konsolidering i mediebransjen fremover

Schibsted Media-sjefen ser fram til et år med ny eier, men tror at medieøkonomien fortsatt vil gjøre året tøft.

Publisert

I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.

Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.

Like før jul ga hun beskjeden om at de må kutte i det kommende året

Det er er drøyt halvår siden Schibsted splittet selskapet, og tok nyhetsmediene av børs. Nå eies Schibsted Media av stiftelsen Tinius, og 2025 blir det første hele året de eier.

– Schibsted splittet seg jo i 2024 – hva ser du på som den største fordelen og ulempen nå som nyhetsmediene står for seg selv?

– En stor fordel med å være et rendyrket medieselskap er økt fart og moment i beslutningsprosessene. Vi rendyrker vår kjernevirksomhet, forenkler samarbeid på tvers av redaksjoner og er smidigere og bedre rustet til å levere på vårt samfunnsoppdrag.

– En annen viktig fordel er et mer langsiktig perspektiv. Med Tinius-stiftelsen som en langsiktig og formålsdrevet eier, er vi bedre tilpasset medieøkonomien, som ofte krever mer tid og strategisk tålmodighet enn den kvartalsdrevne logikken et børsnotert selskap må ha.

– Samtidig er det noen utfordringer. Mindre skala betyr at vi har færre å dele kostnader på, og færre å drive innovasjon sammen med. Da kreves enda tettere samarbeid og smartere prioriteringer for å sikre at vi er konkurransedyktige.

– Amedia går nå inn i Danmark. Hvilke andre konsern tror du er i markedene i Danmark og Finland i løpet av 2025?

– Jeg vil ikke forsøke meg på konkrete spådommer, men forventer at vi vil se flere eksempler på konsolidering i mediebransjen fremover, også i Norden.

– Hvilke utsikter har norske medier i 2025 med tanke på økonomi?

– Medieøkonomien kommer fortsatt til å være tøff. Brukere og annonsører påvirkes av høye renter og prisvekst, og det slår rett inn i finansieringen av medier og journalistikk.

– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du skjer i 2025?

– Både i 2024 og 2025 kommer vi ikke utenom den nær eksponentielle utviklingen innen kunstig intelligens, som påvirker både mediebransjen og samfunnet rundt. Videreutviklingen av kunstig intelligens vil fortsette å forandre hvordan vi produserer, distribuerer og konsumerer nyheter, på måter vi ennå ikke har full oversikt over.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS