Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.

Åpner for flere oppkjøp i Sverige: – Hvis muligheten byr seg

Per Magne Tveiten er mer bekymret mediebransjen på lang sikt, enn for 2025. 

Publisert

I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.

Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten. 

– Amedia går nå inn i Danmark. Hvilke andre konsern tror du er i markedene i Danmark og Finland i løpet av 2025. Og blir det flere oppkjøp i Sverige?

– Først av alt synes jeg det er superspennende med Amedias oppkjøp i Danmark, og at vi får et enda mer kraftfullt samarbeid i det nordiske mediemarkedet. Redaktørstyrte medier har en sterk posisjon i Norden, og vi har stor nytte av samarbeid. 

– Mentor Medier er av de minste mediegrupperingene, men vi er stolte av hva vi har fått til med relativt små ressurser. Vi ønsker å være det beste eiermiljøet for aviser med ulike verdimessige og ideologiske ståsteder. I Sverige eier vi avisen Dagen, som har vist en svært positiv utvikling, og hvis muligheten byr seg er vi åpne for oppkjøp i Sverige.

 – Hvilke utsikter har norske medier i 2025 med tanke på økonomi?

– Avisbransjen har i 2022 og 2023 lagt bak seg de to svakeste årene siden finanskrisen. Det er begrenset topplinjevekst hos de fleste aktørene, men det er mange som har gjort tiltak på kostnadssiden.

–  Jeg er nok mer bekymret for mediebransjen på lang sikt, enn jeg er for 2025 isolert sett. Det er viktig at vi klarer å bli mer relevante for yngre generasjoner, og at mediene klarer å opprettholde den høye tilliten vi har i befolkningen. Redaktørstyrte medier er viktig for at vi kan bevare den samfunnsstrukturen vi verdsetter så høyt.

 – Hva var det største øyeblikket for ditt konsern i 2024?

– Mentor Medier har hatt en positiv utvikling i 2024, og jeg er stolt av det mediemangfoldet våre aviser representerer. Og så vil jeg trekke fram opprettelsen av selskapet Unite. Her har vi samlet utviklingsmiljøet fra Mentor Medier og Mediaconnect, og har som ambisjon om å utvikle de beste løsninger med særlig vekt på abonnement, brukerbetaling og gode brukeropplevelser.

– I Sverige ser man flere partnerskap og samarbeid. Vil vi få noen konsolideringer i Norge og?

– Jeg tror på verdien av både ytterligere konsolidering, og samarbeid på tvers av konsern. Det svenske avismarkedet har vært mindre konsolidert enn det norske markedet, og sånn sett er det ikke overraskende at det skjer endringer i Sverige.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS