Lyd & Bilde leier inn PR-rådgiver Lasse Gimnes etter avsløringer: Fortsetter omstridt praksis
Magasinet fortsetter å selge tester utenfor betalingsmuren til trofaste annonsører. Nå har de leid inn rådgiver Lasse Gimnes, som ifølge kilder, skal ha argumentert for ordningen.
Ole Dag Kvamme
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Per dags dato beholder vi ordningen med at leverandører kan betale for å få online-artikler distribuert utenfor hardwall (betalingsmur, red. anm.). Dette er vilkår vi dessverre i tre måneder ikke informerte leserne om, men som det nå informeres om, sier daglig leder og ansvarlig redaktør Tor Aavatsmark i Lyd & Bilde i en epost til Medier24.
Ulike kilder opplyser at de har mottatt notat signert kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes, som støtter ordningen.
Gimnes bekrefter oppdrag for Lyd & Bilde, men vil ikke kommentere hva han har gjort.
Annonsørene og testmagasinet
Medier24 har gjennom en rekke saker avslørt bindinger mellom store annonsører og Norges største testmagasin på papir, med et opplag på 27.000 blader månedlig, og mange lesere på nettet.
Annonsører har kunnet kjøpe seg fordeler med bedre kontakt med redaksjonen ved å forplikte seg til premium annonsørpakker. Slik har annonsører hatt jevnlige møter med redaksjonen, og fått tildelt egen journalistkontakt.
Annonsører har beskrevet at de har opplevd flere tester av sine produkter og bredere publisering gjennom å bruke mye penger på å annonsere hos Lyd & Bilde.
De siste ukene har alle kjente publiseringspartnere trukket seg fra samarbeidet. Det gjelder Aftenposten Riks med sju aviser, Dagens Næringsliv og TV 2 hjelper deg.
– Omstridt ordning
Etter at bladet i år også innførte betalingsmur, ga de annonsørene mulighet til å betale tester av sine artikler foran betalingsmuren, som dermed gir potensielle testvinnere en langt større rekkevidde og større synlighet gjennom redaksjonell visning etter betaling.
Publiseringspartnere reagerte sterkt på bindingene til annonsører.
– Vi sa tydelig fra hva vi mener om å tilby annonsører muligheten til å kjøpe seg forbi betalingsmuren. Det er en kobling mellom redaksjonelt innhold og annonsører som er uakseptabel, sa nyhetsredaktør Tor M. Nondal i Dagens Næringsliv.
– Står inne for valget
Testmagasinet skal ha avsluttet avtalene premium annonsører har hatt med jevnlige møter med redaksjonen, og fast journalistkontakt.
Derimot beholder bladet altså muligheten til å kjøpe seg til bedre publiseringsvilkår gjennom gratis-visninger for leserne. Dette bekrefter Lyd & Bilde til Medier24.
Aavatsmark sier bladet støtter seg til ekstern kompetanse i valget.
– At en betalingsmur styres ut ifra rent kommersielle avveininger, altså at stoffet «selges» til lesere eller annonsører er definitivt ikke uvanlig praksis i mediebransjen. Vi står presseetisk inne for praksisen, som for øvrig støttes av ekstern fagkompetanse, sier Aavatsmark.
Leid inn Lasse Gimnes
Medier24 kjenner til at den eksterne fagkompetansen er kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes, som driver sitt soloforetak GimCom.
Flere kilder opplyser at gjennomgang av praksis er sendt ut fra Lyd & Bilde til eksterne samarbeidspartnere, ledsaget av notat fra Lasse Gimnes, hvor han forsvarer muligheten annonsører skal ha til å kjøpe seg til bedre publiseringsmuligheter, slik at media sørger for sine inntekter.
Overfor eksterne skal Lyd & Bilde omtale Gimnes’ som «uhildet», selv om han altså er leid inn av magasinet for å gjøre sin vurdering.
Overfor Medier24 ønsker ikke Lasse Gimnes å kommentere arbeidet, eller når han ble engasjert, utover at han har vært leid inn til rådgivning.
Vil ikke kommentere Gimnes’ arbeid
– Jeg ønsker ikke å kommentere mer, det gjør jeg aldri, utover at jeg bekrefter at har bistått dem, sier Gimnes.
Det vil heller ikke Aavatsmark:
– Det er alltid viktig å diskutere problemstillinger med ressurspersoner utenfor eget selskap. Derfor har vi konsultert med GimCom AS, en ressurs vi også tidligere har benyttet oss av, sier Aavatsmark.
Han vil ikke kommentere hvorvidt Gimnes står bak rådene.
– Hvem vi rådfører oss med har vi ingen kommentar til.