Daglig leder Stig Mikkelsen og redaktør Lars Østraat i Trønderbladet.Erik Waatland
Kaffemaskin? Nei. Post på døra? Nei. Slik kuttet Trønderbladet nesten 400.000 kroner i kostnader på én dag
Avisledelsen gikk gjennom hver eneste avtale og innså at de klarte seg med langt mindre. - Dette burde vi gjort for lenge siden, sier redaktør Lars Østraat.
(MELHUS): De aller fleste norske avisene sliter med økonomien og må gjøre tiltak som smerter, enten det er nedbemanning eller å skru ned på kostnadene.
For Trønderbladet i Melhus, sør i Trøndelag, var det heller ingen kjære mor.
Avisa, med sine ni ansatte, har nedbemannet og drevet kontinuerlig med kostnadstiltak for å effektivisere drifta.
Men på toppen av det hele har de gjort noe ganske så omfattende, forteller redaktør Lars Østraat og daglig leder Stig Mikkelsen overfor Medier24.
- Det var behov for å gå mer systematisk til verks, sier Mikkelsen.
Han kom inn i avisa i 2008 og da var det nærmest «klondyke» med en helt annen pengebruk enn nå.
Lekte djevelens advokater
Og flere av de opparbeida leverandøravtalene hadde fortsatt å rulle og gå.
- Vi satt oss ned jeg, redaktør Lars og en økonomicontroller og gikk gjennom hver eneste faktura og bilag for å se om det er noe vi kunne kutte på, forteller Mikkelsen og blir replisert av redaktør Østraat:
- Vi listet opp samtlige avtaler og plasserte dem i ulike kategorier. Må vi ha dette? Klarer vi oss uten? Finnes det billigere alternativer? Overlapper denne med en annen avtale? sier han.
De ble sittende en hel dag og lekte djevelens advokat overfor hverandre. Så sa de opp en haug med avtaler, kuttet ut ting helt - eller skjærte ned.
Og sørget for å få på plass alternativer og bedre tilbud.
- Kaffemaskina var kjempedyr og kaffen var dritfæl. Den kostet oss 4.000 kroner i måneden, så den sa vi opp glatt. Så hadde vi postlevering på døra her, som kostet oss 60.000 kroner i året. Nå henter vi heller posten selv, forteller redaktøren.
Sparte rundt 400.000 kroner
De gikk gjennom redaksjonelle avtaler, som TV-sider, Sudoku, kryssord, været og lignende og sjekket om det fantes billigere måter å løse ting på. Det har også blitt kutt i frilansbudsjettet.
- Vi sparte en plass mellom 300.000 og 400.000 kroner den dagen, sier Mikkelsen.
Siden de begynte å jobbe mer systematisk med kostnadskutt, har avisa budsjettert med 3,1 millioner mindre i 2018 - og regner med å klare det.
Det utgjør drøyt 20 prosent av drifta.
- Så kan du si at det er dårlig av oss å ikke ha gått gjennom slike ting før, men det er mye løpende kostnader og ting man ikke er klar over. Vi er veldig glad for at vi tok denne runden nå. Vi merker ikke noe særlig til disse kuttene i hverdagen og produktene våre har ikke blitt noe dårligere heller, sier redaktør Østraat.
- En øyeåpner for meg
Mikkelsen forklarer at hele avisa nå er mer kostnadsbevisste i etterkant av å ha satt fokus på økonomien i alle ledd.
Nå skal det mer til å si ja til nye løpende kostnader.
- Dette gjennomsyrer egentlig hele organisasjonen nå, for alle vet at ting koster penger, men trenger vi alt? Kaffemaskina kosta 4.000 kroner i måneden. Det er 48.000 kroner i året. Vi kjøpte heller inn to Moccamaster-traktere - som både er mye billigere og mye bedre, sier Mikkelsen og fortsetter:
- Hovedoppgaven min er å sikre arbeidsplassene til de som er her. Derfor vi gjør dette, for å sikre god økonomisk drift. Nå har vi skaffet oss et handlingsrom med sikkerhet i noen år fremover, i stedet for å gå dag til dag og lure på hvordan dette skal gå. Det gir oss en helt annen trygghet.
Redaktør Østraat var på Hellkonferansen i helga da Schibsteds Torry Pedersen uttalte at bunnlinja er det viktigste i en avis.
Selv er han opptatt av å si at ingen starter avis for å tjene penger, men uten penger blir det heller ingen avis.
- Denne kostnadsrunden ble en øyeåpner for meg med tanke på hvor mye penger som egentlig går ut i løpet av en dag. Nå har vi tatt tak - og vil fortsette å følge veldig nøye med fremover, avslutter redaktøren.