– Jeg har alltid ment at journalisten bør være i bakgrunnen, men i denne saken har jeg virkelig måttet bite det i meg

24 år etter at VGs Lars Christian Wegner tok tak i Plaza-kvinnen har han i høst hatt hovedrollen i Netflix’ dokumentar om det uløste drapet. – Det var utrolig gøy å høre at serien gikk til topps på Netflix i USA første uken, sier feature-journalisten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Vel to måneder etter at Netflix slapp andre sesong med seks episoder av «Unsolved Mysteries» 19. oktober, med uløste mysterier verden over, har journalisten mottatt 1100 tips. 

– I tillegg har Netflix fått rundt 400 tips. De kommer fra absolutt hele verden; Brasil, Argentina, New Zealand, Japan, India, Russland og så videre. Jeg går gjennom absolutt alle, sier Wegner til Medier24.

Programmet er blant tolv episoder selskapet Cosgrove/Meurer Productions har levert Netflix i år, og filmen med mysteriet om den drepte kvinnen fra Plaza hotell i 1995 er viet én av dem. 

– Jeg kan ikke si så mye om innholdet i tipsene, men de er mye vi følger opp, om våpen, identifikasjon og så videre. Drømmen er selvsagt at noen skal kjenne henne igjen, slik at vi kan få identifisert henne, men det har ennå ikke skjedd, sier Wegner.

Cosgrove/Meurer Productions har erfaring med film om uløste mysterier siden 1987.

Funnet død i 1995

Kvinnen som sjekket inn med navnet Jennifer Fairgate på Oslo plaza 31. mai 1995, ble funnet død på sengen tre dager senere, etter at en vakt ville sjekke rommet som hadde hatt «ikke forstyrr»-skilt flere dager. Da han banket på døren, hørte han et skudd. Han løp ned, og et kvarter senere kom flere opp og tok seg inn.

Kvinnen lå da død på ryggen med kulehull i pannen, i 28. etasje på rom 2805 – med blafrende gardiner i et åpent vindu.

Slik ser VGs samleside for Plaza-mysteriet ut.

Først ble det antatt selvdrap, men den teorien er svekket. 25 år senere er det fortsatt uvisst om hun tok sitt eget liv, eller ble drept, og ikke minst, hennes identitet er ukjent.

Lars Christian Wegner har fulgt opp saken jevnlig – og med stadig større internasjonalt gjennomslag. Etter at kvinnen ble gravd opp for noen år siden, fant man DNA og spor som førte til bedre fastslåelse av alder og herkomst, trolig fødtes hun rundt 1971 sentralt i Europa, trolig i Øst/Vest-Tyskland.

Kjendis

Wegner fikk mange tips etter VG-spesialen i 2017. Her er Netflix’ dokumentar og VGs egen filmdokumentar fra 2017. VGs oppdaterte 2020-versjon av hovedsaken i tolv kapitler. VG-sak fra i høst om den dobbeltsikrede døren.

I både VGs egen dokumentar fra 2017 og Netflix-utgaven fra i år er det Lars Christian Wegner selv, som har forsøkt å løse mysteriet siden 1996, som har hovedrollen, 

– Kjendis? Nei, jeg har jo alltid ment at journalisten bør være i bakgrunnen, men i denne saken har jeg virkelig måttet bite det i meg. Verken da VG laget dokumentarfilm i 2017 og da Netflix gjorde filmen. Det har gått bra. Folk som tar kontakt er hyggelige og har mange gode innspill, det er lite trolling, sier Wegner.

Aldri egen teori

En kort prat med Wegner blir raskt en lang prat om detaljer, og tråder i etterforskningen. Men litt overraskende har han selv ingen egen teori om hva som kan ha skjedd kvinnen.

– Ekspertene sier i dag det er fifty-fifty om hun faktisk tok livet sitt eller ble drept av andre. Men det er langt fra «99,99 prosent sikkert selvdrap», som politiet først konkluderte med. Selv har jeg vært opptatt av å ikke forelske meg i en teori. Andre bruker hypoteser, og ser om de styrkes eller svekkes. Jeg har bare ønsket å forfølge ulike spor i saken, og se hvor de tar meg. Og om hun skulle ha tatt livet sitt, så er det likevel interessant. Hvem var hun? Hvorfor skulle hun ta livet sitt? Det ligger uansett noe kriminelt bak. Hun hadde et ulovlig våpen, en kraftig Browning 9 mm pistol, satt samme av tre ulike utgaver, sier Wegner.

I dag er det vel liten tvil om at det er VGs fortjeneste at saken er holdt varm, og at stadig nye opplysninger er kommet frem, og det har nok ikke vært noe team.

– Nei, jeg har vært alene som journalist, men har hatt med et dyktig team av designere. Det er helt fantastisk at VG har villet gå så grundig inn i saken.

Gjennom årene har han også brukt mye tid privat, så vel som betalt VG-tid. Det samme skjedde da Netflix-produksjonen kom i gang.

–  Netflix har kjøpt foto og filmopptak av VG, mens jeg har fått dekket ekstraarbeid og et standard deltagerhonorar. VG har stilt reportasjene våre gratis til disposisjon for en rekke internasjonale medier. Det viktigste har vært å få spredt historien, i håp om at noen vil gjenkjenne den døde kvinnen. Ja, det har vært tidkrevende, men også utrolig spennende, sier Wegner. 

Imponert over Netflix

Regissør Robert Wise fra produksjonsselskapet (Cosgrove Meurer Productions) og VG-journalist Lars Chr. Wegner under Netflix-innspillingen i Norge våren 2019.

Filminnspillingen foregikk våren 2019, og ble serien ble lansert i slutten av oktober i år. Om han hadde frykt for at Hollywood skulle gå sine egne veier, ble den raskt gjort til skamme.

– Vi var opp mot 40 på settet, og det var gøy å se Hollywood «fra innsiden». Filmselskapet var flinke, ærlige og korrekte. Var de i tvil, spurte de meg, og om jeg reagerte på noe, endret de. Jeg er veldig faktaorientert, og ble veldig imponert, sier Wegner.

Etter lanseringen 19. oktober har Wegner vært ute av normal produksjon, og jobbet halvannen måned med å følge opp tips og skrive tre oppfølger-saker.

– Jeg kan ikke si så mye om innholdet i tipsene, men de er mye vi følger opp, om våpen, identifikasjon og så videre. Drømmen er selvsagt at noen skal kjenne henne igjen, slik at vi kan få identifisert henne, men det har ennå ikke skjedd, sier Wegner.

Ligger søvnløse

For dette er det som driver han, å finne ut hva som faktisk skjedde.

– Det er rart å se alle debattene som går i ulike fora. Den vokser og blir global. Det er også en god del konspirasjonsteorier og amatørdetektiver som ikke er så opptatt av fakta, men det får man leve med. Mange tips gjennom årene har vært interessante og bidratt til å drive saken videre, sier Wegner.

Wegner har tydelig truffet en nerve som engasjerer.

– I en krimfilm får du alltid svaret, her har vi det ikke. Folk blir så opphengt at de ligger søvnløse, mange får den helt på hjernen. De blir irriterte, og jeg kjenner meg igjen: For hvert spørsmål som får et svar, kommer bare et nytt spørsmål igjen, sier Wegner.

To be continued. 

Powered by Labrador CMS