NRK har i sommer satset på lengre dybdeartikler. Dette får kommersielle mediehus til å reagere

- Blir godt tatt imot, sier NRK. - Krevende for oss, svarer VG.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NRK drar mange lesere med sine såkalte langlesningssaker. Av de 100 mest leste sakene hittil i år på NRK.no, er 35 i denne kategorien.

Statskanalen har siden 2015 publisert langlesningssaker på sine nettsider. I sommer har NRKs nettredaksjon samlet sakene i en ny seksjon der featurestoffet har fått egen vignett og design.

– Sommerens forsøk har vist at langlesningssakene våre blir godt mottatt, og at det er mange lesere innom. Men vi har ennå ikke konkludert om dette skal bli en permanent løsning, eller om det blir mer sesongbasert, sier forsideredaktør Ida Anna Haugen i NRK til Klassekampen.

Det er ikke bare NRK som satser stort på digital historiefortelling. I sommer har betalingstjenesten VG+ fått 12.000 nye abonnenter. VGs featureredaktør Jane Throndsen sier at en av hovedårsakene til sommerens abonnementsvekst har vært digitale historier. Hun mener NRKs satsing på langlesningssaker er problematisk.

– Konkurranse er skjerpende og inspirerende. Men det er krevende for oss som er avhengige av betalende lesere, at det finnes en «giga site» som NRK, som leverer alt innhold helt gratis, sier Throndsen til Klassekampen.

Digitalsjef Hildegunn Soldal i NRK svarer at langlesningssakene ligger godt innenfor statskanalens samfunnsoppdrag slik det er definert av Stortinget.

Powered by Labrador CMS