I dag kommer opplagstallene for norske aviser og tidsskrifter. De publiseres ikke før klokka 9, men noen redaktører er så fornøyde at de gjerne forteller om dem selv:
Kyst og Fjords opplag:
- 2012: 1312
- 2013: 1536
- 2014: 1824
- 2015: 1765
- 2016: 1930
En av de prosentvise vinnerne vil trolig være Kyst og Fjord – avisen for kystfiskere i Nord-Norge.
I 2015 var opplaget 1.765, etter en liten dupp fra året før. Men i dag kan de notere en økning på 165, forteller en stolt redaktør til Medier24 dagen før dagen.
– Oppskriften er enkel. Lag god avis og satse på journalistikken. Det har vi gjort, sier Øystein Ingilæ.
Han er sjef for den nordnorske fiskeriavisen med hovedkontor i Kjøllefjord og lokalkontor i Tromsø, Sortland og Praha(!).
Ukeavisen startet opp i 2011, noen år etter fusjonen mellom Fiskeribladet og Fiskaren.
– Vi er en lokalavis for fiskere og vi jobber målbevisst med journalistikken vår. Våre lesere skal stole på at det de får hos oss er korrekt. Vi er ikke tabloide eller noe sånt, sier han.
Stort potensiale
Redaktøren forteller til Medier24 at de ikke har gjort noen ekstraordinære tiltak for å øke abonnementsmassen - utover å lage godt innhold.
– Vi har et ganske stort potensiale hvis vi bruker mer ressurser på dette, sier Ingilæ.
Avisen har totalt 9 ansatte og er en av de største bedriftene i kommunen Lebesby, ifølge redaktøren.
En av oppskriftene på suksessen er kontinuiteten i staben, som på mange måter er selvlært på salgssiden, sier han.
Ingilæ er fornøyd med opplagsutviklingen og mimrer tilbake til da de begynte:
– Vi ble gitt en levetid på tre måneder av enkelte. Nå har vi kjørt på i fem år og klarer oss godt – både økonomisk og opplagsmessig. Samtidig er vi selvfølgelig sårbare og tåler ikke å hvile på noe som helst.
– Opplagsøkningen nå er en vitamininnsprøyting som girer oss opp enda mer. Vi er veldig glad for opplagsøkningen og dette bekrefter at god journalistikk betaler seg, sier han.
Flere tall kommer på Medier24 fra klokka 09.00 og utover.