Louise Fuchs, nå United Influencers. Bildet er fra et arrangement for noen år siden.

Podkast:

MediaPuls 236: «Ja, menn sier lettere ja. Men du har ikke lov til å ikke gå den ekstra mila for å få med flere kvinner. Det finnes nok stemmer»

Louise Fuchs snakker engasjert om kvinner, teknologi og god business. Og forteller hvorfor hun gikk fra store Schibsted til lille United Influencers.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

MediaPuls stikker innom de norske opplagstallene, konstaterer at kun 2 av 10 ledere i mediebransjen er kvinner og har besøk av teknologi-nerden Louise Fuchs som nylig gikk fra Schibsted til United Influencers. Gratulerer med kvinnedagen!

Den første opplagsveksten siden 1997

105 norske mediehus hadde opplagsfremgang i 2017. Dette var den første samlede opplagsfremgangen på hele 19 år. 2017 ble også det første året flere lesere konsumerer nyheter på mobil enn fra papiraviser. I alle fall det første året det ble målt i leserundersøkelsen. 

Papiret fortsetter sitt fall mot «bunnen». VG har en samlet leserdekning på nesten 2,4 millioner, mens papiropplaget er under 80.000. Dagbladet har en samlet leserdekning på 1,4 millioner, mens papiropplaget er på under 40.000. Og nå kommer (som vi alle visste) magasinene etter. Det Nyes papiropplag ble redusert med over 30 prosent i 2017.

MediaPuls markerer kvinnedagen

– Mange kvinner bruker Facebook for å utgjøre en positiv forskjell for seg selv, for andre og for samfunnet som helhet, skriver Facebook i en pressemelding i anledning av 8. mars og den internasjonale kvinnedagen.

Rykende ferske tall fra MBL – Mediebedriftenes Landsforening – viser at det er et stort stykke å gå hva gjelder kvinneandelen i mediebransjen, og da mest av alt på ledernivå. Med det økende behovet for IT-kompetanse i mediebransjen i tillegg, så er det også mye å gå på i mediebransjen. Av de Topp 50 teknologikvinnene som Abelia og Oda-nettverket la frem nå nylig, er det kun 2 kvinner som kommer fra mediebransjen – begge fra Schibsted.

I anledningen av kvinnedagen og teknologikvinner som sådan, har MediaPuls fått besøk av teknologi-nerden Louise Fuchs, som nylig gikk fra en lederstilling i mediehuset Schibsted, til influencer-nettverket United Influencer, hvor hun er driftsdirektør.

Sosiale medier siden sist:

  • Snap Inc sier opp ytterligere 100 ansatte
  • Amazon slutter å selge Google sine Nest-produkter. Øker “krigen” mot Google og de smarte hjemmene
  • Google ruller ut Google Lens til alle Android-brukere OG iOS-brukere som benytter Google Photos-appen
  • Magic Leap har hentet inn ytterligere 3,6 milliarder kroner fra saudi-arabiske investorer

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioStitcher RadioGoogle Play MusicOvercast eller Apple Podkaster. Eventuelt via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS