Veslemøy Østrem, leder av Medienettverket, forum for kvinner i ledelse. Her fotografert under organisasjonens jubileumskonferanse i kulturkirken Jakob tidligere i høst.

Stor pågang av kvinner som vil bli bedre ledere. Nå utvides søknadsfristen

Medienettverket, forum for kvinner i ledelse melder om stor pågang av søkere til deres ferske mentorprogram.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medienettverket, forum for kvinner i ledelse, lanserte på sitt høstmøte i oktober det første mentorprogrammet på tvers av bransjen – for kvinner med ambisjoner om å styrke sitt eget lederskap.

Programmet er et samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som bidrar med faglige ressurser og finansiering. 

Trine Ohrberg-Rolvsrud i MBL opplyser at det torsdag har kommet inn over 40 søknader. Og også de topplederne de har bedt om å bidra som mentorer har vært positive. 

 – Alle vi snakket med er kjempepositive og syns det er et fantastisk tiltak, sier hun. 

Utvider fristen

Ettersom det har kommet flere henvendelser bare de siste dagene, utvides nå fristen til å melde seg på til søndag 18. november, opplyser Veslemøy Østrem, leder for Medienettverket. 

– Det er gledelig å se at dette er noe medieledere ønsker. Vi har fåttsvært mange interesserte søkere, medieledere med mange års erfaringsom opplever at et mentorprogram kan være et godt verktøy i videreutvikling, sier hun. 

I høst har Medienettverket vært i kontakt med de aller flestekonsernsjefene i mediehusene. Målet med samtalene har vært å fåinnblikk i hvordan det jobbes med mangfold i mediehusene, samt å lufteideen om et mentorprogram med hele bransjen.

– Det har også vært et mål å få alle konsernene til å bidra både medfinansiering og mentor-ressurser, og det er svært gledelig å se atalle er positive til det. Til nå har vi fått klarsignal om finansiellstøtte fra åtte av mediekonsernene, sier Østrem. 

– Dugnad på tvers

– Vi ønsket å gjøre dette prosjektet til en dugnad på tvers avbransjen. Det har blitt godt mottatt. Mange av mediesjefene innrømmerat de ikke har lykkes godt nok med dette arbeidet. Flere har meldt segsom mentorer i første runde, som starter i januar.

Mentorprogrammet vil gi et tilbud til 15 medieledere på tvers avbransjen. De vil få hver sin mentor og et faglig støttet opplegg fraAFF, et fagmiljø som blant annet har bygget opp Solstrandprogrammet.Første samling er i slutten av januar.

Det vil være en egenandel på5000 kroner for den enkelte deltaker, resten av kostnadene dekkes avspleiselaget bak Mentorprogrammet med MBL som største bidragsyter.

Powered by Labrador CMS