Fredag starter den ekte fotballen igjen, når det er avspark i Premier League. En lang uke med mye oppvarming for TV 2 startet mandag med nyheten om at tidligere fotballdommer Mark Clattenburg (42) skal være en del av laget, som kanalens nye fotballekspert.
Bildet består av 25 personer, ingen kvinner og i stor grad «hvite menn som pusher 40».
Sportssjef Vegard Jansen Hagen svarer slik på spørsmål fra Medier24 om bildet:
- Jeg trodde først det var et bilde fra Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814 før jeg oppdaget at det var vår egen Premier League-redaksjon...
Han erkjenner at bildet ikke lyver:
- Nei, det forteller at vi har en stor utfordring. Det er ingen tvil om at det er en klar overvekt av menn, og kvinneandelen er ikke i nærheten av å være god nok, sier sportssjefen.
- Må jobbe nedenfra og rekruttere langsiktig
Samtidig er helhetsbildet litt mer nyansert, mener Jansen Hagen. Og fotballredaksjonen har kvinner som kunne vært med på bildet:
-Ingrid Halstensen er for eksempel i England og på jobb denne uka som reporter, før hun skal ankre Brighton mot Manchester City lørdag kveld. Anker og reporter Julie Strømsvåg kunne også ha vært der, sier han.
- Dette er heldigvis ikke representativt for sportsredaksjonen i sin helhet. Vi har de siste årene lyktes med å få kvinner i alle posisjoner på sporten, både på skjermen, bak kamera og alle posisjoner. Det er både en styrke og nødvendighet for arbeidsmiljøet.
- Og hvis du ser på fotball-EM for kvinner nylig, var tre av de fire synligste posisjonene der kvinner. Det samme får vi til på håndball, sier han.
- Men på engelsk fotball henger dere etter. Hva gjør dere med det?
- Vi må rett og slett jobbe nedenfra og rekruttere langsiktig. Vi har mange unge og talentfulle kvinner hos oss, og må jobbe videre med å bygge laget. Den andre veien er at vi kontinuerlig er på utkikk etter forsterkninger utenfor huset.
- Så kvinnelige journalister med engelsk fotball kan betrakte dette som en stillingsannonse?
- Nja, vi er alltid åpen for gode initiativ, men jeg tror vi også skal bruke de kanalene vi har og jobbe langsiktig med dette. Dette er ikke noe vi skal rushe. Vi må rett og slett jobbe godt over tid for å bedre kvinneandelen, sier Jansen Hagen.
- Den konkrete saken ønsker jeg ikke å kommentere nå. Men vi har sterke kvinnelige profiler, og jobber for å bygge enda flere framover, svarer sportssjefen.
- En annen ting vi ser på bildet: TV 2 har vært gjennom en stor nedbemanning, men det er da vitterlig ganske mange igjen i fotballredaksjonen?
- Hehe, det er krevende å lage godt TV - og vi skal levere et Premier League-produkt på internasjonalt nivå. Når ligaen inviterer rettighetshavere fra hele verden til London, så er TV 2 fra lille Norge invitert for å fortelle hvordan vi forvalter produktet – sammen med gigantene fra NBCUSA, ESPN Brasil og beIN Sports. Det sier mye om posisjonen vi har og nivået vi leverer på, sier sportssjef Jansen Hagen.
- Det krever mye folk å levere et slikt produkt, og alle på dette bildet gjør en knallhard jobb. Vi har ikke ett gram daukjøtt. Samtidig er det jo slik at flere jobber med andre ting også - og langt fra alle jobber på heltid.
Fredag 11. august sparkes altså årets liga i gang med Arsenal mot Leicester. Helga avrundes med Manchester United mot West Ham søndag ettermiddag. Gjennom 38 serierunder skal TV 2 sende fem-seks kamper direkte.
Det blir over 200 kamper. Alt skal kommenteres, og det skal både varmes opp og rundes av fra et splitter nytt studio i Bergen.
Sånt koster både tid, folk og penger.
- Ja - og vi har lokket verdens beste fotballdommer med på laget. Vi kunne selvsagt fortsatt som før, men skal vi engasjere seerne og levere på topp, må vi hele tida løfte oss, mener sportssjefen.
...og snart er det ny rettighetskamp igjen
- Bare rettighetene skal ha kostet dere 1,6 milliarder kroner for tre år. Dere må selge noen abonnement for at det skal gå lønne seg?
- Det er klart. Nå er heldigvis jeg i den privilegerte situasjonen at min jobb handler om å lage best mulige sendinger - vi jobber knallhardt for et produkt som skal la seg selge. Så er det nok andre som ligger mer våken om nettene og bekymrer seg, sier Jansen Hagen.
- Skal du se Premier League hos dere må du kjøpe en Sumo-pakke til 399 kroner i måneden. Det er ganske dyrt?
- Det vil noen mene, mens andre vil mene at det er ganske god valuta for pengene. Jeg tenker først og fremst at de som velger å investere i dette - og det er ganske mange - de vil ha noe igjen for det. Da må vi levere lidenskap, kvalitet og formidlere som du stoler på.
Det er forøvrig snart to år siden det ble klart at TV 2 kjøpte den inneværende rettighetspakken - som gjelder for sesongene 16/17, 17/18 og 18/19.
Det vil si at allerede neste år skal rettighetene fra 2019/20 avklares, noe som igjen betyr at kampen om kampene trolig begynner allerede mot slutten av dette året.
- Ja, det er sånt jeg får litt nerver av. Engelsk fotball selges for tre år av gangen, slik at du stort sett alltid har dårlig tid - og det blir på'an igjen snart, det. Vi må bare strekke oss og gjøre vårt ytterste hver eneste sesong, for du vet aldri hvor lenge du får leve ut drømmen.
- For Premier League - det er noe TV 2 skal ha?
- Det er noe vi har og har hatt siden 2010. Dette er verdens mest attraktive sportsprodukt. Og vi må selvsagt håpe at TV 2 er konkurransedyktig også i neste runde, sier Jansen Hagen.
PS! Også denne sesongen blir det slik at ikke alle kampene sendes direkte - ei heller på Sumo. Bare én kamp sendes direkte samtidig, det vil si at de fleste kampene hver lørdag ettermiddag går i opptak. Sportssjef Vegard Jansen Hagen understreker at dette ikke er slik TV 2 vil ha det, men at det er slik rettighetene er lagt opp.