Saken oppdateres.
Viaplay Group har lagt frem sine resultater for fjerde kvartal 2024, med en rapportert omsetning på 4,837 milliarder svenske kroner, en nedgang fra 4,903 milliarder i samme periode året før.
Samtidig viser tallene en organisk salgsvekst på 5 prosent for kjernevirksomheten, som omfatter Norden, Nederland og Viaplay Select.
Driftsresultatet før inntekter fra tilknyttede selskaper og engangsposter endte på 174 millioner kroner, en forbedring fra et negativt resultat på 230 millioner i fjerde kvartal 2023.
– Våre resultater for fjerde kvartal og hele året er i tråd med tidligere kommunisert veiledning, og vi opprettholder våre mål for 2025, uttaler konsernsjefen i Viaplay Group, Jørgen Madsen Lindemann.
For året samlet, endte konsernet på et overskudd på 106 millioner kroner. Det er en kraftig økning fra året før, da de endte med et blodig underskudd på 9,6 milliarder kroner.
Selskapet fremhever at de opprettholder sine finansielle mål for kjernevirksomheten i 2025, med en forventet inntektsvekst på mellom lave til midtsifrede prosenttall og positiv fri kontantstrøm.
Blant nøkkelområdene i Viaplays strategi fremover er økt inntektsoptimalisering og videre kostnadskontroll. Selskapet trekker også frem tiltak som økt reklamefinansiert innhold (HVOD) og begrensninger på kontodeling som viktige grep for å øke inntjeningen.
– Vi vil fortsette å transformere, innovere og forbedre vår verdi for abonnenter, leverandører og partnere, uttaler konsernsjefen.
Viaplay peker også på sportssatsingen som en viktig driver for selskapets inntekter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no