Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier

Schibsted kvartalsrapport:

– Et fall i Norge 

– Vi har vekst i Sverige og et fall i Norge, sier konserndirektøren i Schibsted News Media. Hun er bekymret for nedgangen i det norske annonse­markedet.

Publisert Sist oppdatert

Fredag la mediekonsernet Schibsted fram sin kvartalsrapport for første kvartal 2024. Rapporten viser at annonseinntektene til nyhetsmediene faller sammenlignet med fjorårets tall.

Inntektene på annonse går ned fra 604 millioner kroner i første kvartal 2023 til 586 millioner kroner i første kvartal 2024. De digitale annonseinntekter står stille.

– Vi har vært gjennom perioder der den digitale veksten har kompensert for fall i print. Slik er det ikke nå. Vi har vekst i Sverige og et fall i Norge, sier konserndirektør for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes.

I fjor var det Norge som hadde et sterkere marked enn Sverige. Nå er rollene byttet om. Det bekymrer Juvik Tveitnes.

– Vi er avhengig av et sterkt annonsemarked, så det er bekymringsfullt, sier hun, og fortsetter:

– Vi har tro på at det skal komme tilbake, og at vi gjennom året skal oppleve vekst igjen, men jeg tror vi skal holde en nokså moderat forventning til det gjennom de neste månedene.

Nullvekst

Oppsummert vil hun si at det er et akseptabelt kvartal nyhetsmediene har vært gjennom, til tross for flate inntekter.

Sammenlignet med fjorårets kvartal står inntektene stille for nyhetsmediene, med 1,789 millioner i år mot 1,791 millioner i fjor.

– Vi kan aldri være fornøyd med at inntektene våre ikke vokser. Inntektsvekst er det som skal bære økonomien vår og finansiering av journalistikk, sier Juvik Tveitnes.

– Nå er det et stillere marked i Norge, og det påvirker økonomien og inntektssiden vår. Vårt mål er å alltid ha vekst i inntekter. Det har vi ikke nå. Det må vi jobbe videre med.

Der det dog vokser er på abonnementssiden. Spesielt de digitale abonnementsinntektene øker, fra 425 millioner kroner i fjor til 474 millioner kroner i årets første kvartal.

Juvik Tveitnes sier at veksten er jevn både i Norge og Sverige.

– Vi ser at full tilgang-produktet er attraktivt i Norge spesielt. Det viser at vi leverer god journalistikk og har gode produkter som folk er villige til å betale for, kommenterer hun.

Nærmer seg oppsplitting

Schibsted er i en prosess der selskapet skal deles i to. Juvik Tveitnes legger ikke skjul på at det påvirker organisasjonen, men at arbeidet går etter planen.

Avtalen ble ifølge Juvik Tveitnes godkjent av generalforsamlingen som ble avholdt tidligere fredag.

– Nå er vi midt i denne splittprosessen der vi særlig ansetter folk på teknologi, HR og finans i det nye medieselskapet. Så er etter planen closing i juni. Vi håper det skjer første halvdel av juni, forteller hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS