Torsdag la Polaris Media fram kvartalstallene for tredje kvartal
i år.
De endte kvartalet med en EBITDA (driftsresultat før avskrivninger
og nedskrivninger) på 102 millioner kroner, justert for engangskostnader.
Det er en økning på 25 prosent.
– Vi er fornøyde med at vi nå har tre strake kvartaler med
solid resultatvekst,
sier konsernsjef Per Axel Koch.
Inntektene sank med en prosent, fra 882 millioner kroner til
874 millioner kroner. Samtidig sank kostnadene med tre prosent fra 807
millioner kroner til 780 millioner.
For de norske mediehusene sank EBITDA med seks prosent, til
56 millioner. Samtidig doblet de svenske mediehusene resultatet fra 16
millioner til 36 millioner.
Brukerinntektene økte med seks prosent i kvartalet. Konsernets digitale
abonnementsinntekter økte med 25 prosent fra samme periode i fjor, og
kompenserte for fortsatt nedgang i papirbaserte inntekter.
Antall digitale abonnement var 406.000 ved kvartalets slutt, en økning på 18
prosent fra samme tidspunkt i fjor.
Heldigitale abonnement utgjør nå 67 prosent
av konsernets samlede abonnementsmasse på 606.000, mot 59 prosent ved utgangen
av tredje kvartal 2023.
–Vi er inne i en ny fase av den digitale transformasjonen i mediebransjen, og
da
er det gledelig at mediehusenes digitale satsinger gir resultater, både
finansielt og redaksjonelt.
Koch roser blant annet iTromsø, som vant Data–SKUP-prisen i
oktober.
– Dette er tredje året på rad et mediehus i
Polaris Media vinner
Data-SKUP-prisen, noe vi er svært stolte over. Vi vil fortsette å investere i
nye teknologiske løsninger for å videreutvikle journalistikken, kommenterer Per
Axel Koch.
Samtidig faller konsernet annonseinntekter, både i Norge og
Sverige. Inntektene er tolv prosent lavere enn samme kvartal i fjor, som følge
av 24 prosent fall i papirbaserte inntekter.
Digitale annonseinntekter økte, drevet av de svenske
mediehusene, skriver konsernet.
–Vi påvirkes av at det i flere bransjer gjennomføres
betydelige kutt i
annonseinvesteringene, samtidig som det er tøff konkurranse om de digitale
annonseinntektene. Vi er fornøyde med at mediehusene i Stampen Media oppnådde
god vekst i digitale annonseinntekter i tredje kvartal. Fremover forventer vi
at
fallet i papirbaserte inntekter fortsetter både i Norge og Sverige, samtidig
som
det totale annonsemarkedet gradvis bedres i takt med konjunkturutviklingen,
sier
Koch.
Onsdag kveld meldte konsernet at de foreslår et ekstraordinært
utbytte på en milliard kroner. Det skjer etter at de i forrige uke solgte 3,14
millioner Schibsted-aksjer for en sum på over en milliard kroner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no