Polaris-sjef Per Axel Koch legger ned Polaris Trykk i Trondheim i 2024. – Avviklingen vil sammen med effektiviseringstiltak i øvrige trykkerier gi betydelige besparelser for konsernet, sier han.
Foto: Torill Henriksen
Resultatet raser for Polaris Media - legger ned trykkeri i Trondheim
Svak økning i inntektene, men Polaris-resultatet synker med 25 prosent. Samtidig legger konsernet ned Polaris Trykk Trondheim.
Torsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for tredje kvartal.
De viser at konsernet har hatt en nedgang i EBITDA på 25 prosent mot samme kvartal i fjor.
Samlet hadde konsernet inntekter på 865 millioner kroner, ned fra 880 millioner. I de norske mediehusene økte inntektene fra 443 millioner til 447 millioner, mens i Stampen Media i Sverige sank inntektene med åtte prosent.
Polaris opplever en digital vekst, og antallet heldigitale abonnenter har økt med 15 prosent det siste året. Disse utgjør nå nær 60 prosent av den totale abonnementsmassen, opplyser konsernet.
Samtidig opplever Polaris fall i papirbaserte inntekter. Det får konsekvenser for Polaris Trykk i Trondheim.
– Den digitale transformasjonen innebærer kontinuerlig behov for å effektivisere papirverdikjeden. Vi har derfor besluttet å konsolidere trykkerivirksomheten i Midt-Norge ved å avvikle driften ved Polaris Trykk Trondheim, sier konsernsjef Per Axel Koch i kvartalsrapporten.
– Avviklingen vil gjennomføres i første halvår 2024, og vil sammen med effektiviseringstiltak i øvrige trykkerier gi betydelige besparelser for konsernet, fortsetter han.
Koch skriver videre at det igjen er dalende annonseinntekter som preger tallene.
– Vi ser imidlertid et stadig tydeligere skille mellom utviklingen i de norske og svenske mediehusene, skriver han.
Sverige har blitt enda hardere rammet av fallet i annonseinntekter.
I slutten av fjoråret tilbød konsernet gavepensjon til ansatte, og har nå kuttet 95 årsverk i Norge og Sverige. 31 stillinger er redaksjonelle.
I tillegg besluttet konsernet i september å kutte 100 årsverk ekstra i de svenske mediehusene.
– Samtidig som vi gjør tilpasninger i kostnadsstrukturen, opprettholder vi viktige satsinger som skal gi oss vekst og sterkere posisjoner i årene fremover. Behovet for kritisk og undersøkende journalistikk er like stort som noen gang, og våre mediehus spiller en svært viktig rolle i demokratiet, både regionalt og lokalt.
I høst ble det også klart at den årlange striden mellom Polaris Media og Trønder-Avisa er over, da de to inngikk forlik i forkant av lagmannsretten. Polaris Media eier nå 35 prosent av mediehuset.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no