Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.

Polaris Media øker resultatet igjen: Foreslår økt utbytte

Konsernet har vekst for fjerde kvartal på rad. 

Publisert Sist oppdatert

Torsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for fjerde kvartal i 2024. 

Der rapporterer de som en EBITDA på 66 millioner kroner. 

Resultatet er 8 millioner kroner høyere enn samme periode i fjor. Økningen skyldes vekst i digitale bruker- og annonseinntekter samt økt distribusjon av netthandelspakker.

Polaris Media oppnådde en justert EBITDA på 293 millioner kroner for hele 2024, en økning på 55 millioner kroner fra året før. 

Samtidig sank kostnadene i fjor, fra 3,4 milliarder kroner til 3,3 milliarder.

– Vi er fornøyde med at vi har levert solid resultatvekst i samtlige fire kvartaler i 2024, skriver konsernsjef Per Axel Koch i rapporten. 

Brukerinntektene steg med seks prosent i kvartalet, drevet av økt digital vekst i både norske og svenske mediehus. De digitale abonnementsinntektene økte med 18 prosent fra året før og kompenserte for en nedgang i papirinntekter.

Antall digitale abonnementer var 443 000 ved kvartalsslutt, en økning på 17 prosent fra samme periode i fjor. Heldigitale abonnementer utgjorde 69 prosent av den totale abonnementsmassen på 643 000, opp fra 63 prosent ved utgangen av 2023.

– Jeg er stolt over at mediehusene våre leverer kvalitetsjournalistikk som engasjerer lesere både digitalt og på papir. Vi vil fortsette å investere i teknologi og digital produktutvikling, samtidig som vi opprettholder papiravisene så lenge det er økonomisk bærekraftig, sier Koch.

Annonseinntektene falt med syv prosent i fjerde kvartal sammenlignet med året før. Nedgangen var mindre enn i de tre foregående kvartalene, der annonseinntektene sank med 13 prosent samlet sett.

I norske mediehus var nedgangen tre prosent, mens svenske mediehus hadde en nedgang på 15 prosent. Samtidig økte digitale annonseinntekter i norske mediehus med 11 prosent.

– De papirbaserte inntektene fortsetter å falle betydelig, men den digitale veksten i Norge kompenserer i stor grad for dette. I Sverige var annonsemarkedet mer utfordrende, og vi oppnådde ikke digital vekst, sier Koch.

Det siste året har Polaris fylt opp banken, betalt ned gjelden og gjort flere oppkjøp i Norge. I høst kjøpte de både Hallingdølen og Setesdølen. 

De har i tillegg solgt Schibsted-aksjer for en milliard, som skal gå til utbytte til aksjonærene. I kvartalsrapporten foreslår Polaris Media et utbytte på til sammen 1,1 milliard kroner, hvorav en milliard er det ekstraordinære utbyttet som ble meldt i høst. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS